24.01.2020
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Jak projektować dla użytkownika, czyli UI i UX design

Odpowiedni UI design – czyli zaprojektowanie interfejsu użytkownika – potrafi mieć ogromny wpływ w rozwoju danej strony. Jego wygląd jest jednym z pierwszych czynników, które wpływają na podjęcie istotnych decyzji – zwłaszcza w przypadku zakupów przez internet. Profesjonalna, atrakcyjna szata graficzna przyciąga i pomaga skłonić do zaufania danej firmie, a tym samym – powierzenia jej swoich pieniędzy.

UI design a decyzje sprzedażowe

Jak wygląd – czyli interfejs użytkownika – realnie wpływa na decyzje sprzedażowe? Przede wszystkim, pozwala on szybko zaprezentować markę i wysłać jasne komunikaty. Odwiedzający rzadko czytają treści – zamiast tego dokonują szybkiego skanowania. Dlatego warto postawić na przejrzysty, czytelny design. Istotne jest odpowiednie kierowanie uwagą użytkownika – za pomocą odpowiednich rozwiązań wizualnych jesteśmy w stanie wirtualnie „poprowadzić go za rękę” i nakłonić do konkretnych działań.

Jednak odpowiednie przygotowanie interfejsu użytkownika nie ogranicza się jedynie do przyjemnego dla oka wyglądu. To także interakcja, którą możemy odpowiednio zaprojektować – a zajmuje się tym dziedzina, znana jako UX design, od angielskiego user experience - doświadczenie użytkownika.

UX design, czyli projektowanie dla użytkownika

UX design jest terminem, który nieustannie zdobywa popularność i często pojawia się zarówno na blogach poświęconych eCommerce, jak i w naukowych opracowaniach. Łączy w sobie wiele kwestii, które istotnie wpływają na interakcję. Głównym założeniem jest wywołanie w użytkowniku pozytywnych doświadczeń – przede wszystkim poprzez wygodną, intuicyjną obsługę.

UX design skupia się na użytkowniku i jego doświadczeniach związanych z korzystaniem z systemu. Choć w tej dziedzinie możemy znaleźć uniwersalne wskazówki, to należy pamiętać, że każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia. Odpowiednie, skrupulatne projektowanie doświadczeń użytkownika może przynieść wiele korzyści. Skomplikowane, nieprzyjazne dla użytkownika sklepy internetowe, także te oparte na Magento, nie cieszą się zbyt dużą popularnością. Czasem wystarczy zmienić kilka rzeczy – takie jak uproszczenie procesu zakupu czy dodanie informacji o statusie – by zwiększyć konwersję.

Badania pokazują, że odpowiednio zaprojektowane UX i UI wspomagają proces zakupowy i pozwalają na intuicyjne poruszanie się po stronie nawet osobom, które nie są biegłe w zakupach eCommerce.

Do najpopularniejszych błędów UX-owych, które są widoczne na wielu platformach to niedostosowanie stron do wersji mobilnych. Smartfony są coraz popularniejszymi urządzeniami do robienia zakupów. Jak pokazują badania Tpay i SW Research w grupie 25-34 latków aż 43% osób kupuje właśnie z tych urządzeń. Dla całości populacji badanych (grupy 25-34-latków, 35-44-latków i 55+) smartfony uplasowały się na drugim miejscu z wynikiem 31% (dla porównania z laptopów podczas zakupów online korzysta 59%).

Kolejnym częstym błędem jest źle zaprojektowany check-out. Wynikiem błędnie przygotowanego etapu finalizacji i podsumowania transakcji są porzucane koszyki. Maksymalnie uproszczona procedura skłania do kupna - warto ten element projektu UX sprawdzić podczas testów A/B. Przyciski, formularze, a nawet kolorystyka - wszystko to ma wpływ na ostateczną decyzję klienta.

Na koniec warto napisać także o samym produkcie. Podstawowe informacje, atrakcyjne zdjęcia uwiarygadniają produkt. Ich brak może wywołać negatywne wrażenie u osoby, która znalazła się na Twojej stronie.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość