20.08.2021
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Headless - czy warto tracić głowę w eCommerce?

Słyszeliście już o headless commerce? Uważacie, że określenie to trafi do worka z buzzwords - słowami, które cieszyły się dużą popularnością przez krótki okres czasu? W tym przypadku z dużą dozą pewności możemy stwierdzić, że tak nie będzie. Koncepcja headless commerce może stać się długofalową strategią dla Twojego e-sklepu. Dlaczego?

Architektura bez głowy

Definicja headless commerce wydaje się mocno techniczna, jednak w praktyce nie do końca tak jest. Efekty wdrożenia architektury headless, czyli odłączenia frontu eCommerce od jego “zaplecza”, są widoczne przede wszystkim w obszarze user experience.

W headless commerce zakładamy, że frontend i backend są w dużej mierze niezależne od siebie. Jakie korzyści daje to rozwiązanie?

  • Change or die - to powiedzenie w dzisiejszym świecie eCommerce jest bardzo aktualne. Od szybkości dostosowywania się do zmiennych warunków zależy to, czy stali klienci pozostaną z nami, a nowych będzie przybywać. W przypadku architektury headless commerce implementacja zmian jest dużo sprawniejsza i łatwiejsza. Elastyczność pozwala także na budowanie skalowalnej architektury i wprowadzania zmian bez ryzyka wpływu na procesy zaplecza eCommerce.
  • Docieraj do klienta - odłączenie frontu od backendu powoduje, że dużo szybciej możemy uruchamiać nowe kanały sprzedaży. Wszystko dlatego, że nasz sklep opieramy na jednym źródle danych.
  • Jedna struktura danych - dzięki ustandaryzowanej budowie nie tylko zmniejszamy koszt dodawania lub wymiany nowych komponentów do istniejącej architektury, ale także przyspieszamy cały proces i zmniejszamy ryzyko awarii.
  • Personalizacja - dzięki headless commerce masz zwiększone możliwości dostosowania witryny do swoich potrzeb, a także parametrów wpływających na większą intuicyjność poruszania się po eCommerce.
  • Inwestycja, która się zwraca - skoro zmiany są nieuniknione, to chociaż niech będą optymalne pod względem kosztów! Transformacja z monolitycznej architektury na headless commerce to inwestycja, która dzięki swoim zaletom, dość szybko się zwróci, m.in. dzięki mniejszym kosztom obsługi eCommerce. Pamiętaj, że za stagnację też płacisz - niezbędne uaktualnianie sklepu online o tradycyjnej architekturze wiąże się z coraz większymi kosztami serwerowania i rozwoju, coraz bardziej skomplikowaną strukturą danych, a także większym ryzykiem awarii i kosztami z tym związanymi.
  • Bezpieczeństwo przede wszystkim - mniejsze ryzyko awarii to także większe bezpieczeństwo - danych, a także stałego i bezproblemowego działania e-sklepu.
  • Krótszy czas ładowania strony - szybsze dostarczanie contentu do użytkowników nie tylko zwiększa ich pozytywne doświadczenia. Jest także istotne dla konkurencyjności w branży oraz poszerza dostępność Twojego eCommerce dla kolejnych segmentów klientów.

Podsumowując definicję, headless commerce to rozwiązanie odwracające wcześniejszy porządek architektury eCommerce i dające dużo większą elastyczność wprowadzania zmian. Innowacyjność rozwiązania polega na oddzieleniu warstwy zewnętrznej e-sklepu (interfejsu graficznego prezentującego zawartość sklepu) od zaplecza. Wymianie treści między frontendem a backendem w ramach jednego ekosystemu służy API.

Headless commerce - jak to działa?

Szykujesz się na rewolucyjne zmiany w Twoim eCommerce? Masz platformę B2B i myślisz o dodatkowym wdrożeniu platformy B2C? Innymi słowy - szukasz nowoczesnego rozwiązania np. z opcją multistore w obrębie jednej aplikacji? Jednym z szybszych rozwiązań będzie właśnie headless commerce. 

Headless commerce oparty na modułowej architekturze z oddzielnym frontem i backendem jest rozwiązaniem na miarę naszych czasów. Osobne warstwy połączone w oparciu o webservice, który spaja i synchronizuje dane pomiędzy systemami. I tak monolityczny wcześniej back-end rozbity zostaje na mniejsze aplikacje (np. PIM, CMS, czy ERP).

Każda z tych aplikacji jest nadrzędna i synchronizuje przepływ danych z pozostałymi - dzięki czemu pozostają one spójne. Przyjęta standaryzacja wpływa natomiast na znacznie szybszy przepływ informacji. 

Z kolei każdy z frontów platformy stanowi osobną część ekosystemu, może też stanowić osobną aplikację. Całość opiera się bowiem na API-First Approach. Dzięki temu rozwiązaniu (z którego korzystają taki giganci jak Amazon czy Netflix) każdy zespół specjalistów eCommerce może elastycznie dostosowywać narzędzie do swoich potrzeb i standardów w znacznie krótszym czasie.

Wróćmy jednak do klientów, dla których technologiczne aspekty działania Twojego eCommerce są zupełnie obojętne. Co dla nich jest najważniejsze? Content! To właśnie priorytet treści jest efektem wdrożenia headless commerce. Brak nadrzędnej struktury IT pozwala na szybkie dostarczenie takiego samego doświadczenia zakupowego w formacie mobile, na tablecie, desktopie, a także offline!

Headless commerce - czy dla każdego?

Niezależnie, czy wybierzemy architekturę monolityczną czy headless commerce najpopularniejszym i najtańszym rozwiązaniem są gotowe szablony. W biznesie nie zawsze warto jednak wybierać najtańsze opcje. Mają one jedną zasadniczą wadę - ich rozwój o kolejne moduły, skalowalność i wiele innych zalet oraz funkcjonalności są ograniczone. Rozwiązaniem jest open source. Otwarty kod oprogramowania daje praktycznie nieograniczone możliwości modyfikowania, ale także korzystania z aktualizacji producenta oraz potencjału rozwiązań partnerów, np. Magento, czy PimCore, które dają dostęp do gotowych modułów.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość