Z Amazona prosto do paczkomatu InPost?

paczkomat InPost

Początkiem 2021 roku w branży eCommerce nie było bardziej chodliwego tematu niż udostępnienie przez Amazona, jednego z największych przedstawicieli branży na świecie, polskiej wersji platformy. To wydarzenie stało się początkiem nowej ery – dotychczas mogliśmy zamawiać produkty jedynie na niemieckiej platformie amazon.de, która przetłumaczona została na język polski i dawała możliwość zapłaty w złotówkach. Dostawy realizowane były wówczas bezpłatnie przez Pocztę Polską, kuriera DHL lub InPost pod warunkiem złożenia zamówienia wynoszącego ponad 39 euro. Wejście Amazona do Polski rozszerzyło współpracę platformy z InPostem (na okres 5 lat) o opcję dostawy do paczkomatu. Prawdziwa rewolucja? Jak najbardziej! 

Dla wygody klienta eCommerców - współpraca Amazona z InPostem

Wszystko zaczęło się w listopadzie 2020 roku. Puls Biznesu poinformował wówczas, że gigant branży eCommerce rozszerzył swoją współpracę z InPostem. Nigdzie nie zostało to oficjalnie ogłoszone, ale świąteczne paczki z niemieckiego Amazona można było zamawiać do paczkomatów zlokalizowanych na terenie naszego kraju. W lutym 2021, gdy coraz głośniejsze były informacje o pracach nad polską wersją platformy, firmy potwierdziły swoją współpracę. Ten fakt na pewno zadowolił wielu klientów, gdy w marcu 2021 amazon.pl zaczął działać. 

Co oznacza współpraca giganta eCommerce z jedną z ulubionych firm dostawczych polskich konsumentów? Przede wszystkim większą wygodę podczas zamawiania produktów z różnych kategorii. W trakcie trwającej pandemii COVID-19 dostawy do paczkomatów cieszą się największą popularnością i na pewno zadowoliły miłośników dokonywania zakupów na tej platformie. 

Sam InPost z kolei nawiązał w ten sposób bardzo istotną z punktu widzenia rozwoju firmy współpracę – największą z dotychczasowych. Chociaż już od pewnego czasu przedsiębiorstwo z powodzeniem współpracuje z uwielbianym przez polskich użytkowników Allegro (w ramach pakietu Allegro Smart), to trzeba przyznać, że współpraca ze światowym gigantem może przynieść niewspółmiernie wyższe zyski. Inne firmy kurierskie mogą z zazdrością obserwować dynamiczny rozwój InPostu.

Ekspresowe przesyłki z Amazona - zalety

Amazon dysponuje siecią magazynów w Polsce, co znacząco zwiększa atrakcyjność zakupów na tej platformie. Produkty wysyłane za pośrednictwem InPostu z polskich sieci logistycznych docierają do konsumentów stosunkowo szybko ze względu na mniejszą odległość do pokonania i obecność paczkomatów niemalże na terenie całego kraju. Wygodne i szybkie zakupy na Amazonie dzięki sprawnej logistyce? Jak najbardziej!

Jednak to nie wszystkie zalety, jakie wiążą się z korzystaniem z paczkomatów. Wielu konsumentów docenia fakt, że mogą sami zdecydować, kiedy odbiorą paczkę (w ciągu 48 godzin, podczas których paczka znajduje się w boxie). Jest to znaczące ułatwienie zarówno dla odbiorcy, jak i dla kuriera – zwłaszcza gdy klienta nie ma w domu w dniu czy godzinie doręczenia. Trudności z odebraniem przesyłki to już przeszłość – a wszystko właśnie dzięki paczkomatom. 

Nie można zapomnieć również o tym, jakie znaczenie ma możliwość korzystania z paczkomatów w dobie pandemii COVID-19. Rozwiązanie to pozwala uniknąć bezpośredniego kontaktu z kurierem, a co za tym idzie – ogranicza ryzyko zakażenia wirusem. InPost wprowadził także w ostatnim czasie intuicyjną w obsłudze aplikację, która umożliwia otwieranie skrytek w paczkomacie przy pomocy własnego telefonu (bez używania wyświetlacza na boxie). Ten innowacyjny pomysł nie tylko usprawnia odbiór (zwłaszcza w okresie zwiększonej ilości zamówień), ale także zwiększa dodatkowo bezpieczeństwo użytkowników. W konsekwencji pozwala firmie zdobyć dodatkowe punkty w rankingu tworzonym przez konsumentów.

Czy Amazon wygryzie Allegro?

W tym momencie na polskim rynku funkcjonują 2 duże platformy sprzedażowe (marketplace), nie wspominając o mediach społecznościowych, na których rozwija się social selling. Nie ulega więc wątpliwości, że także eCommercowe rozwiązania są kwestią rozwojową. Allegro obecnie króluje na polskim rynku, a Amazon będzie musiał zawalczyć o swój kawałek tortu: przy pomocy magazynów i sieci logistycznych platformy oraz współpracę z InPostem. 

Dla Allegro może to być podwójny problem. Z jednej strony wiele mówi się o możliwości wykupienia InPostu przez tę platformę. Umowa podpisana z Amazonem zapewne jednak znacznie podniesie koszt wykupu – co nikogo nie powinno specjalnie dziwić. Z drugiej strony Amazon może spowodować prawdziwą rewolucję na polskim rynku eCommerce. Wielu sprzedawców narzeka bowiem na prowizje dla Allegro, dlatego mogą chcieć przenieść swoją sprzedaż w bardziej opłacalne dla siebie miejsce.

Paczkomaty szybko przypadły do gustu polskim konsumentom z uwagi na fakt, że stanowią bez wątpienia jedną z najwygodniejszych form dostawy. Ich liczba nieustannie wzrasta, co sprawia, że swoje przesyłki możemy odbierać coraz bliżej miejsca zamieszkania czy pracy. Największą zaletą takiego rozwiązania jest swoboda – nie musimy spędzać całego dnia w domu w oczekiwaniu na kuriera. Nic więc dziwnego, że dostawa do paczkomatu jest coraz częściej wprowadzana przez przedsiębiorców działających w branży eCommerce w ramach różnych obszarów. 

Jeśli jednak dopiero rozpoczynacie swoją przygodę ze stawianiem sklepu internetowego, zgłoście się do Advox Studio. Chętnie pomożemy w zbudowaniu profesjonalnego e-sklepu na jednej z najlepszych z dostępnych platform – Magento. Możliwość wdrożenia integracji zewnętrznej InPost dla Magento bez wątpienia zwiększy zainteresowanie klientów ofertą oraz wzmocni ruch na stronie, a w konsekwencji przełoży się na wyższą sprzedaż dzięki opcji dostawy do jednego z ponad 15 tysięcy paczkomatów na terenie całej Polski.