Wsparcie dla eCommerce – cz. 4 TikTok

W ramach naszego cyklu “wsparcie dla eCommerce” nie mogliśmy nie wziąć pod lupę medium społecznościowego, które rozwija się tak szybko jak żaden inny komunikator wcześniej. Chodzi oczywiście o TikToka, który jest dostępny od 2018 roku (wtedy nastąpiło połączenie chińskiego produktu ByteDance z platformą Musical.ly), popularność zdobył w 2020 roku i obecnie wciąż uważany jest za fenomen. Obok Facebooka, Instagrama oraz Pinterestu, które zostały już wcześniej przez nas opisane, aplikacja staje się kolejnym kanałem, w ramach którego eCommercy mogą komunikować się z odbiorcami oraz zwiększać sprzedaż. Dlaczego warto postawić na TikToka i w jaki sposób to robić? Śpieszymy z odpowiedzią!

TikTok - najbardziej kontrowersyjne medium społecznościowe? 

TikTok nie umknął Twojej uwadze, prawda? Ciągle wyświetla Ci się na liście proponowanych aplikacji do pobrania, znajomi w pracy opowiadają, co ciekawego na nim wczoraj znaleźli, a Twoja córka mówi, że “mogłeś zobaczyć na TikToku”, gdy zadajesz jej konkretne pytanie? Zdecydowanie należy stwierdzić, że ta aplikacja – jak żadna inna wcześniej – podzieliła społeczeństwo na 3 grupy: zagorzałych zwolenników, osoby o odczuciach neutralnych oraz głośnych przeciwników. Tym samym prawdopodobnie (chyba że jesteś wyjątkiem) odnosi się do Ciebie jeden z poniższych opisów. 

  1. Pałasz do TikToka prawdziwą miłością, korzystasz z niego codziennie i nawet nie chcesz myśleć, ile czasu dziennie poświęcasz na oglądanie mniej lub bardziej udanych kreacji,
  2. TikTok jest Ci całkowicie obojętny (nawet jeśli widzisz fascynację swoich znajomych czy dzieci w trakcie używania tej aplikacji). 
  3. Wiesz, że TikTok istnieje, ale nie masz ochoty z niego korzystać – zwłaszcza gdy docierają do Ciebie wiadomości o tragicznych skutkach niektórych challengów. 

STOP! Jeśli prowadzisz e-biznes, to dostępne opcje nie kończą się na 3 powyżej wymienionych. Dla Ciebie najlepszy będzie 4 opis: 

4. Wiesz, że TikTok może okazać się odpowiednim wsparciem dla eCommerce i dlatego chcesz się dowiedzieć, w jaki sposób możesz go wykorzystać w celach biznesowych. 

How it works - dlaczego ultrakrótkie virale to fenomen dzisiejszych czasów?

Zanim jednak zaczniemy przekonywać Cię do tego, że TikTok stanowi narzędzie, które warto wykorzystać w codziennych działaniach Twojego e-biznesu, niezbędne jest przedstawienie podstawowych założeń związanych z funkcjonowaniem tej aplikacji. TikTok w pigułce to aplikacja:

  • stworzona przez chińską firmę ByteDance, 
  • udostępniona użytkownikom w Chinach w 2016 roku jako Douyin,
  • która narodziła się w 2018 roku poprzez połączenie z platformą w Musical.ly, 
  • pobrana została ponad 3 miliardy razy (dane na styczeń 2022), 
  • mająca ponad miliard aktywnych na co dzień użytkowników, 
  • która dotarła do 6 milionów aktywnych użytkowników w Polsce,
  • przeznaczona jest do publikowania krótkich filmików (15-60 sekund) przypominających teledyski muzyczne, które, jak pokazuje pomysłowość użytkowników, są wystarczające, by zaprezentować interesującą kreację (zwykle w celach humorystycznych). 

Dla porównania: Facebook potrzebował 8 lat, a Instagram 6, by osiągnąć taki wynik w liczbie miesięcznych użytkowników, jaką w ciągu kilku lat uzyskał TikTok. Czy popularność tych portali wśród zarówno młodszych, jak i starszych osób sprawiła, że TikTok stał się ciekawą alternatywą? Możemy tak podejrzewać, chociaż na pewno trzeba brać pod uwagę też internetową rzeczywistość (dostęp, infrastruktura, korzystanie z urządzeń mobilnych), w której wcześniejsze media społecznościowe się rozwijały. 

Błyskawiczny rozwój  platformy (pomimo zaniepokojenia rodziców) na pewno można jednak tłumaczyć potrzebą pojawienia się nowego kanału, na którym możliwe będzie dostarczanie rozrywkowych treści bez dostępu rodziców. Chęć wyrażania siebie i dzielenia się tym, co “ma się w głowie”? Również musiała mieć znaczenie. 

Podstawowa kwestia: czy moja grupa docelowa jest na TikToku?

Myśląc o tym, czy TikTok może się okazać wsparciem dla eCommerce, należy bez wątpienia najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, jaka grupa docelowa jest targetem Twojej marki. Statystyki bowiem nie kłamią – z tego medium korzystają obecnie głównie młode osoby w przedziale wiekowym od 10 do 19 lat (25%) oraz 20-29 lat (22,4%), co łącznie daje prawie 50% użytkowników aplikacji. Co więcej, jak wskazują dane zbierane przez aplikację, aż 90% użytkowników TikToka korzysta z platformy codziennie, a przeciętna częstotliwość uruchamiania waha się pomiędzy 7 a 8 razy na dobę. 

Pokolenie Z to Twój target? W takim razie nie zastanawiaj się dłużej, tylko załóż konto i pomyśl, w jaki sposób wykorzystasz jego możliwości nie tylko do zwiększenia sprzedaży, ale również budowania lojalnego grona odbiorców oraz świadomości marki. 

Bez dobrego contentu się nie obejdzie

Oczywiste jest, że tworzenie własnych treści (w tym przypadku w formie video) to podstawowe działanie, jakie mogą podejmować firmy działające w e-świecie, by promować swoje produkty i usługi. Stworzony przez Ciebie 15-sekundowy filmik pozwoli Ci pokazać możliwości dostępnych w ofercie propozycji, dokonać ciekawego porównania czy stworzyć zabawny viral, który sprawi, że Twoja marka zostanie zapamiętana. Istotne jest jednak, by pamiętać o zachowaniu odpowiedniego smaku przedstawianych treści, by nie zaszkodzić budowanemu z wysiłkiem wizerunkowi marki. TikTok powstał w celu humorystycznym i właśnie takie formy przedstawienia są najlepiej odbierane. 

Największą popularnością na TikToku cieszą się kreacje real-time marketingowe oraz te, które nie zostały co do sekundy wyreżyserowane – naturalność, autentyczność oraz szczerość są w cenie. Jak wskazują analizy marketerów TikToka, twórcy stawiający właśnie na takie rozwiązania są w stanie osiągnąć nawet kilka razy większe zaangażowanie użytkowników niż ci tworzący filmy schludne oraz “ładne”, ale mało realistyczne. Nie można zapominać również o bardzo popularnych challengach, które, odpowiednio zaprojektowane, mogą znacząco zwiększyć zasięgi i wzbudzić pozytywne odczucia w stosunku do marki. 

Social i live commerce - przyszłość zakupów online

Tiktok proponuje nam również inne rozwiązania, dzięki którym możemy wspierać swój eCommerce w rozwoju. Za najważniejsze z nich należy uznać rozwijające się social (oraz live) commerce, Tiktok Ads oraz znane dobrze z Instagrama współprace z influencerami. 

Zakupy społecznościowe znane z Facebooka oraz Instagrama? Pojawiły się również na tej platformie dzięki współpracy TikToka z Shopify i Square. eCommercy mogą obecnie oznaczać swoje produkty w organicznych postach, a klienci – dokonywać zakupu w aplikacji na profilu sprzedawcy lub poprzez przekierowanie na stronę internetową, co daje duże pole do popisu dla reklamujących się na platformie e-sklepów. TikTok dąży również do tego, by ułatwić sprzedawanie oraz dokonywanie zakupów na platformie, wprowadzając TikTok Shopping.  

Warto również wspomnieć o tym, że pierwsze live commerce na TikToku – czyli sprzedaż online na żywo prowadzona przez użytkowników – zorganizowane zostało w grudniu 2021 roku w UK. Na platformie możliwe było wówczas bezpośrednie nabycie produktów, które prezentowane były w sposób humorystyczny. Stworzony specjalnie na zakupy na platformie hashtag #TikTokMadeMeBuyIt został użyty aż 7 mld razy, co pokazuje, na co stać tę platformę – potencjał widoczny jest na pierwszy rzut oka. 

TikTok Ads - możliwości

Facebook Ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads, Pinterest Ads… Do tego po prostu musiało dojść – możliwość reklamowania musiała się pojawić na TikToku, gdy tylko odkryto, że jest to kanał, przy pomocy którego można docierać do odbiorcy i prowadzić sprzedaż. Aplikacja pozwala na to, by przekaz kreowany był w atrakcyjny sposób w ramach różnych formatów (TopView, Brand Takeover, Branded Hashtag Challenge, In-Feed Ads, Branded Effects pojawiające się na różnych kanałach), co pozwala na znaczące zróżnicowanie dostarczanych treści. Tym samym możliwe jest zorganizowanych kampanii ukierunkowanych na określony cel: budowanie zasięgu, ruch na stronie internetowej, sprzedaż produktu czy konwersja. A to wszystko za stosunkowo niskie stawki i w odniesieniu do szerokiego grona odbiorców. Warte spróbowania, prawda? 

Potęga influencer marketingu

TikTok sprawił, że influencerami, którzy skupiają uwagę odbiorców liczonych w tysiącach lub milionach, stały się znacznie młodsze osoby niż dotychczas miało to miejsce. Współpraca z taką osobą, przy zachowaniu odpowiednich zasad oraz właściwie dostosowana do potrzeb czy targetu, pozwoli przekazać informację o produkcie lub usłudze do grupy docelowej. Gdy rozpoznawalne w Internecie osoby przedstawiają towar (wraz z podkreśleniem nazwy e-sklepu) w humorystycznych i bardzo kreatywnych filmikach w naturalny sposób zwiększają rozpoznawalność marki i rozbudzają chęć dokonania zakupu. Dodatkowe zastosowanie tematycznych hashtagów zapewnia lepszy ekwiwalent reklamowy w ramach tego product placement niż typowe kampanie offline. W ten sposób organiczny zasięg tej formuły reklamowej może osiągnąć nieporównywalnie wyższe wartości.

Warto w kontekście tych możliwość podkreślić, że TikTok sam w sobie udostępnił narzędzia, które podnoszą efektywność tworzonych kreacji. Za takie należy uznać np. tagi, które pozwalają dopasować reklamę do odpowiednich osób czy naklejki, które można nałożyć na wideo (można stworzyć specjalne naklejki swojej marki).

Zerwij jabłko z drzewa jako pierwszy - załóż konto na TikToku

TikTok cieszy się popularnością wśród użytkowników – zarówno w Polsce, jak i na świecie – od zaledwie 2 lat. Tak mały okres pozwala podejrzewać, że większość eCommerców nie odkryła jeszcze wszelkich możliwości, jakie aplikacja zapewnia firmom chcącym trafić do klienta. Tym samym masz pełne prawo podejrzewać, że zakładając konto biznesowe swojego eCommerce na TikToku, wyprzedzisz swoją konkurencję i jako pierwszy dotrzesz w ten sposób do grupy docelowej – zwłaszcza, gdy zaliczają się do niej osoby z pokolenia Z. 

Warto również pamiętać o tym, że TikTok to stosunkowo nowa aplikacja, co oznacza, że na pewno będzie w różny sposób rozwijana i wyposażana w nowe funkcjonalności – także stworzone z myślą o potrzebach eCommerców. Nie chciałbyś tego przegapić, prawda?