Trendy eCommerce na 2022 roku

rok 2022 na tablicy

Ostatnie dwa lata w branży eCommerce przyniosło wiele dynamicznych zmian związanych z rozrostem rynku spowodowanym pandemią. Wszystko wskazuje na to, że konsumenci nauczyli się kupować online w tym dziwnym czasie, a 2022 rok tylko ugruntuje i rozwinie pewne trendy. Oto niektóre z nich:

Szybko, szybciej, Q-commerce

Q-commerce, czyli quick commerce to inaczej szybkie zakupy, nazywane też same day delivery, a więc gwarantujące dostawę tego samego dnia. Ten model usług eCommerce zakłada dostawę produktów w jak najkrótszym czasie, nawet do 10-30 minut od momentu złożenia zamówienia. Q-commerce przejęła przede wszystkim branża spożywcza. Rozwój szybkich zakupów ma bowiem związek z rozwojem e-grocery. Ekspresowe zakupy dziś oferuje m.in. Frisco, czy e-Carrefour. 

Odpowiedzialny eCommerce

Ekologiczny, etyczny, odpowiedzialny eCommerce. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na takie aspekty jak zrównoważona produkcja i transport, eliminacja plastiku w opakowaniach, ale także wspieranie przez marki akcji środowiskowych. Budowanie wizerunku marki odpowiedzialnej społecznie, zaangażowanej i wspierającej działania na rzecz środowiska jest częścią działań CSR-owych, które coraz mocniej zaznaczają się w świadomości konsumentów. 

Online, ale na żywo – live commerce

Social commerce to niezwykle silny trend w branży eCommerce. Początki live commerce mogliśmy zaobserwować na rynku azjatyckim. To właśnie na chińskiej platformie Taobao Live influencer Austin Li Jiaqi, znany jaki King of Lipstick, podczas jednej transmisji odnotował rekordową sprzedaż, która wyniosła 1,7 miliarda dolarów. Jednak siła pokazywania produktów i usług poprzez transmisję online dotarła także do innych części świata. Social commerce doskonale wpisał się w warunki pandemii – łączy bezpieczeństwo zakupów online z silną potrzebą kontaktu z człowiekiem, sprzedawcą, który musi wykazać się nie tylko merytoryką, ale również charyzmatyczną osobowością. 

Różnorodność produktów w marketplace

Popularność marketplace’ów rośnie i trudno się temu dziwić. Dla branży eCommerce taki model biznesu daje szereg możliwości, ale też wyzwań. Z jednej strony dla konsumenta jest to miejsce niezwykle wygodne – w jednym miejscu mogą wyszukać produkty z niezliczonej liczby kategorii. Wiele ofert od różnych sprzedawców wzmaga jednak konkurencję wśród firm eCommerce. Jedno jest jednak pewne – dla wielu biznesów online obecność na marketplace’ach po prostu się opłaca. Nasze rodzime Allegro wybiera 94% Polaków. Czy to się zmieni wraz z utrwaleniem pozycji Amazona na polskim rynku? Warto obserwować to starcie gigantów eCommerce.

Logistyka dropshipping

Sklepy online potrzebują tyle samo, jeśli nie więcej miejsca niż stacjonarne. Magazyny, hale produkcyjne, miejsce na kompletowanie i wysyłkę. Dla rosnącej liczby eCommerce’ów taka przestrzeń jest nierealna, dlatego dobrym rozwiązaniem dla nich jest dropshipping. Ten model daje nie tylko możliwość maksymalnego ograniczenia przestrzeni do prowadzenia biznesu, ale także kierowania sklepem online praktycznie z każdego miejsca na świecie. 

SEO + UX = SXO

SXO jest naturalną ewolucją SEO. Jak pokazują dane, ale także ostatnie zmiany algorytmów Google’a, optymalizacja SEO jest wciąż niezwykle ważna w kontekście działania sklepów internetowych, jednak nie wystarczy do ich pełnego sukcesu. SXO jest metodą łączącą działania SEO, jednak bez pomijania budowania pozytywnych doświadczeń użytkownika. Cel wdrożenia strategii SXO nie ogranicza się więc do zwiększenia organicznej widoczności w wyszukiwarce. To tylko pierwszy z etapów, który w konsekwencji ma pozyskać wartościowy ruch i doprowadzić do konwersji.