Composable commerce – więcej niż headless

headless statue

Zmiany w branży eCommerce są nieuniknione, jednak pewnie niewiele firm rozpoczynających dekadę temu przygodę ze sprzedażą online przypuszczało, że zmian będzie tak dużo i będą wywracały wiele aspektów, zwłaszcza technicznych, zupełnie do góry nogami. 

Przez wiele lat platformy eCommerce bazowały na budowie monolitycznej. Taki sposób projektowania aplikacji wydawał się właściwy. Monolit to w końcu rozwiązanie typu wszystko w jednym, ponadto – może się rozrastać. Problemy zaczęły się w momencie, gdy zwiększony rozrost spowodowany rozwojem eCommerce powodował znaczne skomplikowanie struktury platformy. Zauważenie tego faktu spowodowało myślenie o tworzeniu takich platform eCommerce, które zamiast budowy monolitycznej przyjmują strukturę pojedynczych komponentów. Każdy z nich odpowiadał za inne zadanie.

Od headless do composable commerce 

Co jakiś czas w świecie eCommerce pojawia się kolejny buzz word, zazwyczaj nieco na wyrost, bo opisujący zjawisko lub techniczny aspekt, który już od dawna istnieje w nim. Buzz word robią dużo szumu marketingowego, czego przykładem był m.in. MACH. Co innego takie pojęcia jak headless lub mikroserwisy – opisujące techniczne aspekty i pozwalające zrozumieć, czym jest composable commerce.  

Headless to technologia, dzięki której możemy odłączyć front eCommerce od jego “zaplecza”. To rozwiązanie wiele zmieniło nie tylko dla osób projektujących platformy eCommerce, ale także dla właścicieli, pracowników i użytkowników sklepów online. Przyjęcie architektury headless pozwala na skuteczniejszą optymalizację platformy, lepszy UX, łatwiejszą personalizację i elastyczność serwisu. Z kolei mikroserwisy są kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem technologicznym. Ich architektura pozwala łączyć wewnętrzne i zewnętrzne usługi za pomocą API. Zarówno headless, jak i mikroserwisy są milowymi krokami w stronę niezależności poszczególnych komponentów platform eCommerce. Kolejnym krokiem jest composable commerce.

Composable commerce – zwrot ku przyszłości

Composable commerce łączy zdobycze headless, mikroserwisów i API. To podejście skrojone na nową rzeczywistość, umożliwiające w pełni podejście zwinne, nastawione na budowanie pozytywnych doświadczeń użytkowników w każdym momencie jego styku z platformą, eksperymentowanie i natychmiastowe wprowadzanie nowości do branży eCommerce.

Firmy, które przyjęły podejście composable commerce zwracają uwagę na takie atuty rozwiązania, jak:

  • szybsze reagowanie i wprowadzanie zmian;
  • dbanie o klienta w każdym miejscu jego styku z firmą;
  • redukcja kosztów związanych z utrzymaniem i optymalizacją platformy eCommerce;
  • większa i szybsza skalowalność;
  • większa wydajność.

Composable commerce łączy nie tylko nowinki techniczne, ale też przejmuje zmianę myślenia o eCommerce. W jego definicję wpisana jest dbałość o konsumenta w każdym miejscu, w którym styka się z firmą – na platformie eCommerce, kanałach social media, aplikacji mobilnej, marketplace, a nawet w sklepie stacjonarnym. Composable commerce w sposób ostateczny zamyka erę platform monolitycznych. Stawia na szybkość i elastyczność zmian.