30.08.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Prasówka eCommerce #no. 27

Innowacyjność to niekwestionowana cecha eCommerce - bez względu na intensywność i dynamiczność wiążących się z tym procesów oraz zmian, nie musisz jednak martwić się, że za nimi nie nadążysz. Żeby pomóc Ci w byciu na bieżąco, jak co dwa tygodnie przychodzimy z naszą Advoxową Prasówką. Co przyniosły ostatnie dni sierpnia? Nowe trendy w dostawach, innowacje w pakowaniu produktów oraz prace nad ograniczeniem ilości zwrotów - o tym wszystkim przeczytasz w 27 wydaniu eCommerce news!

Automaty paczkowe przyszłością rynku dostaw

7 miliardów - właśnie tyle przesyłek nadano w 2021 r. w samej Europie, a szacuje się, że w przeciągu 10 następnych lat wartość ta wzrośnie aż do 40 miliardów. Powyższa wizja przyszłości stawia zarówno właścicieli sklepów internetowych, jak i firmy dostawcze przed wieloma wyzwaniami logistycznymi. Według raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR “Automaty Przesyłkowe - zielone rozwiązanie dla ostatniej mili” największe trudności związane są jednak nie z samym wzrostem liczby zamówień, a tytułową logistyką “ostatniej mili”, czyli końcowym etapem doręczenia przesyłki. W prawie wszystkich krajach EU niepokój powodują rosnące koszty paliwa, nadmierny ruch na drogach oraz związane z tym zanieczyszczenie środowiska. Jak ograniczyć negatywne skutki?

Odpowiedzią są automaty przesyłkowe uznane za najbardziej efektywną oraz przyjazną środowisku formę doręczenia paczek. Jakie są największe zalety tego rozwiązania?

  • Maszyny paczkowe zmniejszają emisję CO2 w logistyce o 75% - w przeliczeniu na jedną paczkę można osiągnąć nawet 20-krotny spadek zanieczyszczenia.
  • Jeden pojazd dostawczy jest w stanie w ciągu dnia dostarczyć do automatu paczkowego 13 razy więcej paczek niż tradycyjny kurier.
  • Doręczenie z użyciem automatu paczkowego wymaga wykorzystania 0,01 litra paliwa na paczkę, podczas gdy dostawa do domu wymaga zużycia 0,23 litra.
  • Aż 68% konsumentów deklaruje, że omawiana forma dostawy jest ich ulubioną - najbardziej doceniają możliwość odbioru zamówienia “przy okazji”, np. w drodze do pracy czy do domu.

Wszystko wskazuje na to, że automaty paczkowe to rozwiązanie przyszłości, a ich powszechne wykorzystania sprawi, że branża eCommerce na całym świecie będzie rozwijać się w bardziej efektywny i zrównoważony sposób.

Szczegółowe wyniki badania poznasz tutaj.

Znikające opakowania sposobem na ochronę środowiska?

Poznaliśmy już sposób na zrównoważoną dostawę - co jednak z pakowaniem zamówień, które równie intensywnie wpływa na wzrost zanieczyszczenia środowiska? Z propozycją na ograniczenie tego problemu wyszedł polski startup ZNIKA. Jaka jest wizja tej firmy?

Główną ideą twórców ZNIKA jest stworzenie opakowań, które będą miały takie samo zastosowanie jak opakowania plastikowe. Ekologiczne koperty, folie bądź wypełniacze cechuje trwałość i wodoodporność, jednakże są całkowicie biodegradowalne. Produkty ZNIKA powstają w wyniku przetworzenia i połączenia różnego rodzaju roślin z biopolimerami takimi jak: skrobia ziemniaczana lub odpady z trzciny cukrowej. Dzięki temu zużyte opakowania można bez obaw wrzucić do kompostownika, gdzie rozłożą się na materię organiczną.

Twórcy firmy wciąż szukają rozwiązań, które zagwarantują maksymalnie ekologiczne podejście, dlatego też zdecydowali się na produkcję własnych etykiet, co pozwala na zmniejszenie zużycia wody aż o 99%.

Kryzys na rynku kartonów oraz negatywne nastawienie klientów do plastiku wskazują na to, że działania ZNIKA to tylko początek opakowaniowej rewolucji. Warto zadać jednak pytanie, kiedy powyższe zmiany nabiorą większego tempa?

Więcej o działalności firmy dowiesz się, zaglądając na jej stronę internetową.

Czy Zalando zrewolucjonizuje jeszcze bardziej branżę fashion?

Czy możliwe jest całkowite uniknięcie zwrotów w eCommerce? Z pewnością nie - szczególnie jeśli chodzi o branżę modową. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by ograniczyć je do minimum, a takiego właśnie wyzwania podjęło się Zalando.

Zalando jest obecnie jednym z największych globalnych marketplaców, w którego asortymencie znajduje się ponad 1,6 mln produktów z branży fashion&beauty. Ryzyko wyboru niewłaściwego rozmiaru, kroju czy modelu przy takiej różnorodności w ramach zakupów przez Internet jest nieuniknione. Imponująca liczba produktów pozwala jednak na pozyskanie rozległych danych - to właśnie one są kluczowe w nowym rozwiązaniu mającym na celu zminimalizowanie liczby zwrotów, czyli Zalando Size Advice. Na czym polega innowacyjność tego narzędzia?

Size Advice wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe - specjalne algorytmy analizują historię zakupów i zwrotów danego klienta, by opracować spersonalizowaną rekomendację dotyczącą rozmiaru. Jednocześnie algorytm ocenia, czy dany produkt będzie za duży, czy za mały na konkretną osobę.

Podjęte do tej pory działania pozwoliły na zredukowanie liczby zwrotów związanych z rozmiarem o 10%. Zalando planuje jednak polepszyć ten wynik, wprowadzając pomiary ciała - funkcję Body Measurement. Obecnie a podstawie dwóch wykonanych przez klienta zdjęć Zalando analizuje rzeczywiste wymiary i proponuje rozmiar, jaki dana osoba powinna wybrać.

Niemiecka spółka walczy o utrzymanie pozycji lidera na rynku, dlatego mówi się, że podjęte działania stanowią pierwszy krok w stronę stworzenia pierwszej wirtualnej przymierzalni. Kto wie, może wtedy możliwe będzie całkowite uniknięcie zwrotów?

Więcej o innowacyjnych pomysłach Zalando przeczytasz w tym artykule.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość