02.08.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

eCommerce news #no. 25

Co przyniesie nowy miesiąc? Bez względu na liczbę możliwych scenariuszy jednej rzeczy nie może zabraknąć - a mowa tu o naszej Advoxowej Prasówce! W pierwszym sierpniowym wydaniu odkryjemy, co nowego oferują swoim klientom InPost i Klarna. Nie wszystkie wieści w internecie są jednak prawdziwe. Pod lupę weźmiemy także proceder tworzenia fałszywych opinii w sklepach internetowych i opowiemy o tym, jakie działania przeciwko nim podejmuje Prezes UOKiK. Zapraszamy do lektury!

Nowe oblicze paczkomatów InPost

InPost po raz kolejny udowadnia, że zasługuje na miano lidera na rynku usług logistycznych. W pierwszych polskich miastach pojawił się Appkomat, najnowsza propozycja marki - na razie mogą z niej skorzystać jedynie mieszkańcy Warszawy i Krakowa. Na czym polega innowacyjność projektu nazywanego przez twórców “paczkomatem przyszłości”?

Appkomat to w rzeczywistości zrekonstruowana wersja tradycyjnego paczkomatu. Autorzy zrezygnowali z dużego ekranu, a także innych komponentów, sprawiając, że maszyna pracuje bardziej ergonomicznie. Do obsługi urządzenia wystarczy jedynie smartfon i aplikacja InPost Mobile. Dzięki temu klienci są w stanie odbierać, nadać, a także zwracać swoje paczki całkowicie bezdotykowo. Na tym jednak korzyści się nie kończą - co dodatkowo wyróżnia nową metodę dostawy?

Zgodnie z polityką firmy Appkomat jest rozwiązaniem przyjaznym środowisku. Zoptymalizowana konstrukcja urządzenia pozwala na znaczne ograniczenie zużycia energii elektrycznej. InPost zapowiada także, że w przyszłości urządzenia będą wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz czujniki, które umożliwią sprawdzenie stanu powietrza w okolicy.

Więcej o nowej propozycji InPostu przeczytasz tutaj.

Odroczone płatności - przyszły standard zakupów online?

“Najbardziej smooth metoda płatności” - tak swoją usługę opisuje Klarna, która szturmem podbija polski rynek eCommerce. Szwedzki fintech oferuje przede wszystkim możliwość zapłaty z wykorzystaniem płatności odroczonych, rozszerzając jednocześnie wciąż swoją ofertę o inne usługi. Jakie rozwiązania gwarantuje aplikacja?

  • płatności BNPL (ang. Buy Now, Pay Later), dzięki którym możliwe jest zapłacenie nawet 30 dni po złożeniu zamówienia bez odsetek i dodatkowych opłat,
  • możliwość podzielenia kosztów zakupu na 3 wygodne raty,
  • wirtualny portfel do przechowywania posiadanych kart lojalnościowych,
  • klub bonusów Klarna, czyli dostęp do ekskluzywnych promocji i wyjątkowych ofert,
  • Virtual Shopping, czyli innowacyjne podejście do zakupów online - klienci dokonując zakupów za pośrednictwem sklepów internetowych, mogą skorzystać z benefitów charakterystycznych dla sklepów stacjonarnych. Jak? Mają możliwość obejrzenia transmisji live lub rozmowy na czacie z konsultantem w sklepie i tym samym otrzymania zdjęć oraz filmów produktów w czasie rzeczywistym.

Obecnie Klarna zrzesza głównie przedstawicieli branży fashion. W zeszłym miesiącu spółka nawiązała współpracę z LPP - jedną z największych grup odzieżowych w Polsce, do której należą takie marki jak: Reserved, Sinsay, Mohito, House i Cropp. W jakich jeszcze sklepach skorzystamy z możliwości późniejszej zapłaty? Do projektu dołączyły zarówno popularne sieciówki czy niszowe polskie marki, jak i luksusowe domy mody. Zakupów w takiej formie dokonamy m.in. w: Adidas, H&M, Kubota czy Vitkac.com.

Wdrożenie tego rodzaju udogodnień nie wymaga wiele wysiłku ze strony właściciela sklepu internetowego, przekłada się natomiast na zdecydowanie wyższe wyniki sprzedaży. Odroczone płatności to idealna rozwiązanie na zatrzymanie klientów, którzy mogliby zrezygnować z zakupów ze względu na tymczasowy brak środków. W dzisiejszych, inflacyjnych czasach to także szansa na zoptymalizowanie własnego budżetu i uniknięcie ryzyka wzrostu cen. Możemy się zastanawiać, czy powyższy model sprzedaży stanie się standardem, czy może to jedynie chwilowy trend..

Szczegóły współpracy Klarny z LPP dostępne są tutaj.

UOKiK vs fałszywe opinie w eCommerce

Kara finansowa do 10% obrotu - właśnie to może niedługo grozić firmom decydującym się na tworzenie, pozyskiwanie i zamieszczanie fałszywych opinii w sieci. Niedawno takie zarzuty zostały postawione wobec dwóch spółek zajmujących się sporządzaniem pozytywnych ocen dla innych przedsiębiorców w celu sztucznego zapewniania sobie dobrej reputacji. Urząd bacznie przyglądał się także portalom ceneo.pl oraz opineo.pl, które miały w zwyczaju ukrywać część negatywnych komentarzy, a następnie nie uwzględniać ich w globalnych statystykach. Popularne porównywarki cen zaprzestały jednak szkodliwych praktyk tuż po przeprowadzonej interwencji.

“Renoma przedsiębiorców powinna opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej” - podkreślił w swojej wypowiedzi prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Obecne działania UOKiK są częścią dogłębnej analizy rynku prowadzonej od 2021 roku. Okazuje się, że konsumenci sklepów internetowych coraz ostrożniej podchodzą do pozytywnych recenzji i boją się podejmowania decyzji zakupowych w oparciu o opinie znajdujące się na stronach sprzedających. Jak temu zaradzić?

Od 28 maja 2022 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązuje dyrektywa Omnibus wzmacniająca pozycję konsumenta na rynku elektronicznym (więcej o samej dyrektywie możecie przeczytać w naszym ebooku). Systematyzuje m.in. przepisy dotyczące manipulacji decyzjami konsumentów. Akt wciąż nie został implementowany do polskiego porządku prawnego, ale w oczekiwaniu na zmiany pojawił się pomysł weryfikacji autentyczności opinii poprzez podanie numeru paragonu lub innego dowodu zakupu. Czy jest to jednak wystarczające, by raz na zawsze wyeliminować nieuczciwe praktyki?

O powyższym procederze oraz o tym, jak bezpiecznie korzystać z opinii w internecie, przeczytasz tutaj.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość