Możliwość prowadzenia biznesu bez posiadania własnych produktów oraz magazynu, a także bez dysponowania dużym kapitałem początkowym - dropshipping to model logistyczny, który pozwala na założenie sklepu internetowego nawet przy takich ograniczeniach! Sprawdzi się doskonale u osób, które marzą o własnej działalności w świecie eCommerce, ale brakuje im niezbędnych środków finansowych, chcą maksymalnie zmniejszyć ryzyko czy wolą skorzystać z możliwości oferowania zróżnicowanego asortymentu produktów niż tworzyć własne.
Dropshipping rozwinął się w latach 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych jako odpowiedź na rosnące koszty logistyczne. Nazwa wywodzi się ze stwierdzenia “drop shippees”, czyli “opuszczać przesyłki”, co należy rozumieć jako pominięcie jednego z procesów logistycznych - wysyłki z magazynu do sklepu. Gdy zaczęło się rozwijać eCommerce, jako pierwszy usługi dropshippingu zaproponował Amazon, a zaraz po nim także inne firmy na całym świecie. Zdecydowanie należy więc podkreślić - gdyż ta kwestia wzbudza wśród niektórych wątpliwości - że sprzedaż w modelu dropshippingu jest w pełni zgodna z prawem, a jej popularność może się zwiększać.
Nie posiadasz fizycznie produktów, nie potrzebujesz własnej strony? Całkowicie błędne założenie - dropshipping wymaga od Ciebie posiadania sklepu internetowego, w którym klienci będą mogli składać zamówienia na oferowane produkty. W momencie wpłynięcia zamówienia do systemu sprzedawca (lub zautomatyzowany system, z którego korzysta, jeśli ma taką funkcję) przekazuje zamówienie hurtowni, której zadaniem jest dostarczyć towar klientowi końcowemu. Tym samym hurtownia przyjmuje zamówienie, potwierdzając dostępność produktu, wystawia fakturę sprzedawcy (nie klientowi) i zajmuje się kompletowaniem oraz pakowaniem zamówienia, a następnie wysyła na wskazany przez użytkownika e-sklepu adres.
Co to oznacza dla Ciebie jako właściciela e-biznesu? Przede wszystkim - że nie potrzebujesz posiadać i magazynować towarów. Co więcej, w tym modelu kwestie logistyczne są całkowicie po stronie hurtowni, więc swoje moce przerobowe możesz przełożyć na działania sprzedażowe oraz marketingowe.
Gdy myślisz o tym specyficznym modelu biznesowym, jakim jest dropshipping, na pewno zastanawia Cię podział obowiązków oraz kosztów. Ty jako sprzedawca zajmujesz się doprowadzeniem do sprzedaży przy pomocy zróżnicowanych działań marketingowych. Tym samym Twoje koszty to nie tylko utrzymanie platformy sprzedażowej czy koszty prowadzenia działalności, ale także nakłady poniesione na wszelkie akcje reklamowe (zwłaszcza płatne kampanie Ads). Najważniejszy koszt to jednak zakup towaru po cenie hurtowej. Jako sprzedawca osiągasz zysk stanowiący różnicę między ceną, którą oferujesz, a ceną, za jaką nabyłeś dany towar w hurtowni (tzw. marża).
Po stronie hurtowni jest tworzenie produktów oraz ich wysyłka do klientów w imieniu sprzedawców. Oznacza to, że hurtownia - a nie Ty - ponosi wszystkie koszty związane z magazynowaniem, pakowaniem oraz wysyłką. Same koszty wysyłki zwykle ponosi klient - dolicza się kwotę do zamówienia przekazywanego hurtowni.
Rozpoczęcie prowadzenia e-biznesu w modelu dropshippingowym wymaga od Ciebie zaledwie kilku kroków, które omawiamy poniżej.
1. Zdecyduj, jakie towary chcesz sprzedawać
Najlepiej wybrać takie, jakimi się najzwyczajniej w świecie interesujesz lub które dobrze znasz - dobra orientacja w konkretnej branży ułatwi Ci start w zakresie docierania do klienta. Warto również orientować się w zainteresowaniach konsumentów oraz trendach rynkowych, by wybrać te produkty, które mają duży potencjał, by się sprzedać. Warto również pomyśleć o specjalizacji w określonym kierunku lub wyborze produktów, które są trudnodostępne, by zminimalizować ryzyko pojawienia się konkurencji.
2. Wybierz dystrybutora
Podejmując decyzję dot. wyboru hurtowni, z której usług będziesz korzystał, musisz wziąć pod uwagę szereg istotnych aspektów, starając się wybrać najlepszą możliwą opcję. Ważne dla Ciebie będą m.in. koszty przesyłki oraz dodatkowe (np. za udostępnienie opisów oraz zdjęć produktów) proponowane przez hurtownię, oferowane formy dostawy (każdy klient zwróci na nie uwagę), sposób rozliczenia ze sprzedawcą, możliwość automatycznej aktualizacji stanów magazynowych oraz dostępności produktów, polityka zwrotu czy rozpatrywania reklamacji. To tylko podstawowe z pytań, na które powinieneś poznać odpowiedzi przed podjęciem decyzji, jeśli chcesz mieć pewność dokonania wyboru zapewniającego satysfakcję.
3. Podpisz umowę z hurtownią
Odpowiednie zabezpieczenie praw obu stron oraz ustalenie obowiązków to podstawa dobrej współpracy. Z tego powodu musisz dopilnować, by podpisywana przez Ciebie umowa o świadczenie usług objęła wszystkie istotne elementy współpracy (procedury, płatności, koszty i terminy dostaw, podział odpowiedzialności, prawa i obowiązki sprzedawcy oraz hurtowni, a także stosunek obu podmiotów do klienta końcowego). Tylko takie postępowanie pozwoli uniknąć niepotrzebnych nieporozumień, które w trakcie współpracy zawsze mogą się pojawić.
4. Zaprojektuj e-sklep
Samodzielnie lub w ramach plac zleconych programiście freelancerowi czy software house. Projektując sklep internetowy, musisz pamiętać o tym, żeby zadbać o integrację z hurtownią, która będzie realizować Twoje zamówienia, a także o zapewnienie wszystkich innych funkcjonalności, które będą Ci potrzebne.
5. Dodaj produkty do sklepu i rozpocznij sprzedaż
Prostota w rozpoczęciu e-biznesu o ograniczonym ryzyku inwestycyjnym sprawia, że popularność dropshippingu nieustannie się zwiększa. Niektórzy kuszą się nawet o stwierdzenie, że jest to światowy trend eCommerce, który w dalszym ciągu będzie interesować zarówno młodszych, jak i starszych biznesmenów. Dropshipping można traktować zarówno jako główne, jak i dodatkowe źródło codziennych przychodów, co sprawia, że w każdym momencie można się zdecydować na funkcjonowanie w tym modelu. Co więcej, w każdym miejscu na świecie - można przebywać na drugiej półkuli i obsługiwać zamówienia jedynie przy pomocy komputera, nie martwiąc się o to, co się dzieje w Polsce.
Nie jest to jednak model znoszący jak kura złote jajka - nie wystarczy jedynie założyć sklep internetowy, nawiązać współpracę z hurtownią i czekać, aż zamówienia same zaczną spływać. Niski próg wejścia w sprzedaż w modelu dropshippingowym oznacza dużą konkurencję, wśród której trzeba się wyróżnić. Zasoby finansowe, które w normalnych warunkach zostałyby przeznaczone na produkcję, magazynowanie oraz dystrybucję towarów, powinny zostać przesunięte na działania sprzedażowe oraz marketingowe.
Tak jak każdy inny model prowadzenia sprzedaży przez Internet posiada nie tylko zalety, ale także wady, tak i dropshipping nie jest pozbawiony problemów wpływających na efektywność funkcjonowania. Wady wynikają głównie z faktu, że jako sprzedawca nie masz dostępu do towaru i nie jesteś w stanie sprawować kontroli nad każdym zachodzącym procesem. Trzeba być również przygotowanym na zależność od hurtowni pod względem czasu realizacji (może być dłuższy, niż byś chciał), sposobu pakowania oraz wysyłania towarów czy możliwych zasad współpracy. Co więcej, w przypadku jakichkolwiek problemów (np. opóźnienie, pomyłka w adresie) konsekwencje ponosisz Ty jako właściciel e-sklepu.
Może się również zdarzyć, że klient złoży u Ciebie zamówienie na dany towar, a po kontakcie z hurtownią okaże się, że nie ma go na stanie. Żeby uniknąć takich niepotrzebnych problemów, warto pozostać w stałym kontakcie z hurtownią lub zdecydować się na wdrożenie systemu zapewniającego automatyzację powiadomień o stanach magazynowych i dostępności towarów.
W przypadku dropshippingu nie masz również żadnych możliwości personalizacji paczek, co sprawia, że działania, które pomagają Ci się wyróżnić w oczach klienta, są ograniczone.
W czasach, w których eCommerce wydaje się być żyłą złota, warto rozważyć każdy model prowadzenia biznesu, zanim podejmie się ostateczną decyzję. Dropshipping stanowi idealne rozwiązanie dla osób, które nie są w stanie ponieść wysokich kosztów inwestycji związanych z założeniem e-biznesu. Co więcej, pozwala w ekspresowym tempie i w stosunku prosty sposób rozpocząć sprzedaż przez Internet. Może to opcja właśnie dla Ciebie?
Jeśli uważasz, że takie rozwiązanie to coś właśnie dla Ciebie, nie zwlekaj dłużej - w Advox Studio zajmowaliśmy się wdrażaniem platformy dla jednego z największych dystrybutorów suplementów diety w Europie, przez co dobrze wiemy, jakie są wymagania współpracy w modelu dropshippingowym. Dla naszych klientów zainteresowanych prowadzeniem e-biznesu w ten sposób tworzymy zarówno sklepy internetowe, które pozwalają manualnie pobierać zamówienia i przekazywać je do dostawcy, jak i platformy połączone przez API z hurtownią - zapewniające automatyzację procesów.
Zainteresowany? Wejdź razem z nami i modelem dropshippingowym pewnym krokiem w świat eCommerce!
Ta strona korzysta z plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu. W celu określenia uprawnień plików cookies edytuj ustawienia w swojej przeglądarce.