10.05.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Dlaczego warto inwestować w rozwój mobilnego eCommerce?

Jeszcze do niedawna konsumenci dokonywali zakupów online głównie z poziomu laptopa, w wolnej chwili, gdy mieli czas, żeby na spokojnie zapoznać się z ofertą i dokonać najlepszego możliwego wyboru. Wraz z rozwojem smartfonów, aplikacji mobilnych i płatności z poziomu telefonu (Apple Pay, kod BLIK itd.) popularne stało się kupowanie za pośrednictwem urządzeń przenośnych, co potwierdzają wyniki ostatniej edycji badania Gemius „E-commerce w Polsce 2022” (zgodnie z którym ruch z mobile pierwszy raz wyprzedził ruch pochodzący z desktopu). Jakie są statystyki porównawcze? Jakie powody stoją za tym, że coraz częściej kupujemy z poziomu mobile? I wreszcie – jakie korzyści niesie za sobą większe skupienie się na rozwoju mobilnego eCommerce?

Trochę danych – na początek

Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” opracowanego przez firmę Gemius wynika, że obecnie najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym przez respondentów w procesie zakupów online jest smartfon. 75% ankietowanych wskazało bowiem, że dokonuje zakupów w ten sposób (73% wskazało również laptopa, mniejsza liczba tablet czy komputer stacjonarny). Co istotne, w najmłodszej grupie respondentów zdecydowanie rządzi smartfon - odnotował w niej aż 92% wskazań.

Mimo wyraźnych znaków stanowiących o istocie tego trendu wciąż 30% kupujących online spotkało się z problemem braku responsywnej wersji mobilnej, 22% ze zbyt małymi literami na telefonie, a 15% z niewygodnym sposobem płatności, co potwierdza, że w rozwoju mCommerce jest jeszcze wiele do poprawy. Te wskazania nabierają jeszcze większego znaczenia, w sytuacji gdy użytkownicy trafiają na stronę sklepu po kliknięciu w reklamę wyświetlającą się w ich mediach społecznościowych (najczęściej właśnie z poziomu telefonu).

Dlaczego kupujemy przez telefon?

Co stoi za tym, że ruch z mobile z roku na rok rośnie? Bez wątpienia wpływ na to ma fakt (potwierdzony w raporcie Gemius), że coraz częściej w Internecie kupują osoby pochodzące z pokolenia Z oraz młodszych, które przyzwyczajone są do korzystania z telefonu w każdej sytuacji. To jednak nie jedyny powód. Znaczenie ma również bez wątpienia:

Wygoda

Już nie kupujemy jedynie w domu, ale również w komunikacji miejskiej w drodze do pracy, na uczelnię, w długiej podróży czy w wolnej chwili, czekając w kolejce np. u lekarza. Jedyne, co musimy zrobić, to wyciągnąć niewielkie urządzenie z torebki czy kieszeni i od razu mamy dostęp do ofert tysięcy sklepów internetowych i sprzedawców. W ciągu zaledwie kilku chwil możemy znaleźć to, czego potrzebujemy i dokonać zakupu w dowolnym miejscu i czasie – właśnie takiej wygody potrzebują i oczekują konsumenci.

Lepsze doświadczenia użytkowników

Za rozwojem trendu mCommerce poszedł oczywiście rozwój nowych technologii. Firmy stawiają obecnie na projektowanie responsywnych stron internetowych (Reponsive Web Design, RWD), tworzenie sklepów z wykorzystaniem rozwiązań PWA (połączenie możliwości sklepu i natywnej aplikacji mobilnej) czy proponowanie użytkownikom korzystania z aplikacji mobilnych, co znacząco polepsza ich doświadczenia i ułatwia dokonywanie zakupów z poziomu telefonu.

Szybkość

Konsumenci chętnie sięgają po rozwiązania ułatwiające im funkcjonowanie oraz przyspieszające wykonanie konkretnych czynności. W ten obszar również świetnie wpisuje się mCommerce, które poza wygodą i brakiem większego wysiłku, zapewnia również możliwość szybkiego złożenia zamówienia. Nie ma bowiem konieczności szukania laptopa, włączania go, logowania się itd. – z poziomu telefonu wszystko się dzieje w ciągu kilku sekund i w dowolnej chwili. Taka elastyczność jest obecnie bardzo porządna.

Rozwój mobilnego eCommerce – dlaczego warto?

Zainwestowanie w rozwój mobilnego eCommerce stanowi więc sposób na to, by nie tracić klientów, którzy weszli do Twojego sklepu internetowego z poziomu smartfona i opuścili go w ciągu paru chwil np. z uwagi na brak responsywnej wersji mobilnej. Jak już wiesz, nieustannie wzrasta liczba osób dokonujących zakupów z poziomu telefonu – tym samym rośnie również ryzyko, że z uwagi na niepodążanie za trendem mCommerce, wzrośnie liczba porzuconych koszyków, a Ty stracisz potencjalnie lojalnych i powracających klientów (zwłaszcza gdy Twoja grupa docelowa obejmuje najmłodszych konsumentów). Chęć zdobycia zadowolonych z zakupów klientów to więc główny powód, dla którego warto rozwijać mobilne eCommerce. Jakie jeszcze inne korzyści można wymienić?

1. Wzrost sprzedaży – taka sytuacja jest bezpośrednio związana z nowymi użytkownikami Twojego sklepu internetowego, którzy wolą kupować z poziomu telefonu niż laptopa czy komputera stacjonarnego.

2. Większa konkurencyjność – w dzisiejszych czasach klienci oczekują, że sklepy internetowe będą dostępne na urządzeniach mobilnych. Brak mobilnej wersji sklepu internetowego może wpłynąć negatywnie na reputację firmy i spowodować utratę klientów, a tego na pewno chciałbyś uniknąć. Przedsiębiorstwo, które oferuje swoim klientom wygodę zakupów za pomocą urządzeń mobilnych, staje się bardziej nowoczesne i atrakcyjne dla potencjalnych klientów.

3. Większe możliwości z zakresu marketingu – jeśli posiadasz aplikację mobilną lub sklep postawiony w technologii PWA, możesz skorzystać z możliwości, jakie zapewniają powiadomienia push i przesyłać w ten sposób informacje o nowych produktach i promocjach. Dzięki takiemu podejściu zyskasz pewność, że żadna ważna informacja nie umknie ich uwadze. Co więcej, dzięki danym zbieranym z urządzeń mobilnych możesz dokładniej określić grupę docelową i dostosować ofertę do ich potrzeb. To pozwala na zwiększenie skuteczności działań marketingowych i osiągnięcie lepszych wyników.

4. Lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce Google – w 2015 roku Google wprowadziło algorytm Mobilegeddon, który wspiera strony internetowe, które są dostosowane do urządzeń mobilnych. Tym samym Google lepiej ocenia witryny, które posiadają responsywną wersję mobilną (jest to jeden z Core Web Vitals), co sprawia, że indeksują się wyżej w wyszukiwarce i zwiększają szansę na to, że użytkownik na nie trafi.

5. Dotarcie do nowych klientów - dzięki mobilnemu sklepowi internetowemu przedsiębiorstwo może dotrzeć do nowych klientów, którzy preferują zakupy za pomocą urządzeń mobilnych, co pozwala na rozszerzenie bazy klientów i przekłada się równocześnie także na zwiększenie sprzedaży.

6. Poprawienie doświadczeń użytkowników – zakupy online z poziomu telefonu mogą zostać wzbogacone o możliwości charakteryzujące technologię AR (rozszerzonej rzeczywistości), dając możliwość np. wirtualnego przymierzenia butów czy wypróbowania makijażu (np. w celu sprawdzenia czy dany kolor produktu pasuje do urody kupującego). Takie działanie jest zdecydowanie łatwiejsze z poziomu telefonu niż laptopa, a bardzo pozytywnie wpływa na wartości wskaźnika konwersji w sklepie internetowym.

Jak rozwijać mobilny eCommerce?

Jeśli zależy Ci na czerpaniu jak największych korzyści z posiadania sklepu internetowego, zdecydowanie powinieneś więc postawić na wykorzystanie nowoczesnych technologii sprawiających, że eCommerce świetnie działa w wersji mobile. Można bowiem zauważyć, że dbanie o responsywne wersje mobilne czy wdrażanie nowoczesnych aplikacji mobilnych dostępnych w przeglądarkach internetowych czy protokołów AMP znacząco przyczynia się do wzrostu handlu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Poniżej wyjaśniamy, czym dokładnie są te rozwiązania i wskazujemy, dlaczego warto je wykorzystać.

RWD

Responsive Web Design to technologia pozwalająca na przystosowanie strony internetowej do różnych urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwo przeglądać sklep internetowy bez konieczności przewijania strony w poziomie. Tym samym sklep internetowy może mieć jedną uniwersalną wersję strony, która automatycznie dostosowuje się do wielkości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana - nie trzeba tworzyć oddzielnej wersji strony dla smartfonów, tabletów i komputerów, co oszczędza czas i pieniądze.

PWA

Progressive Web App to rozwiązanie, które pozwala w pewnym zakresie odwzorować działanie aplikacji mobilnej na stronie internetowej. Dzięki niemu możliwe jest m.in. wykorzystywanie geolokalizacji, dodawanie ikony na ekran główny swojego urządzenia mobilnego oraz otrzymywanie powiadomień push. Ponadto PWA nie wymagają pobierania z App Store lub Google Play, przez co ich popularność nieustannie wzrasta.

Protokoły AMP

Accelerated Mobile Pages skracają czas ładowania się strony na urządzeniach mobilnych i ułatwiają renderowanie, co znacząco wpływa na doświadczenia użytkowników podczas zakupów online.

Oczywiście, należy również zadbać w następnej kolejności o takie elementy sklepu jak: podpięcie wygodnych płatności mobilnych, działania z zakresu marketingu mobilnego czy personalizację oferty.

Mobilny eCommerce – podsumowanie

Nawet jeśli przy projektowaniu swojego sklepu internetowego nie myślałeś o tym, by zapewnić responsywność wersji mobilnej, to w tym momencie jest ostatni dzwonek, żeby to zrobić – jeśli oczywiście nie chcesz z tego powodu stracić swoich klientów, zwłaszcza z młodszej grupy konsumentów. Jeśli jesteś z kolei na etapie początkowym związanym z zakładaniem sklepu online, weź pod uwagę najnowsze trendy i nie zapomnij o rozwoju mCommerce. Bez względu jednak na to, w której sytuacji się znajdujesz, możesz liczyć na naszą pomoc w obszarze zaproponowania najbardziej dopasowanych do Twoich potrzeb rozwiązań. Pomożemy Ci zapewnić jak najlepsze doświadczenia Twoich klientów na każdym urządzeniu!

Ta strona korzysta z plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu. W celu określenia uprawnień plików cookies edytuj ustawienia w swojej przeglądarce.