Klienci sklepów internetowych coraz częściej decydują się na zakup produktów z tzw. “drugiej ręki”, a młodsze pokolenie preferuje przede wszystkim przystępne ceny i wygodę zakupów online. To wnioski, jakie wynikają z najnowszych branżowych raportów. Chcesz dowiedzieć się więcej i pozostać na bieżąco z wiadomościami dotyczącymi e-handlu? W 56. wydaniu Advoxwej Prasówki znajdziesz nie tylko zestawienie najnowszych badań rynkowych, ale także przeczytasz o innowacyjnych krokach liderów z branży eCommerce. Zciekawiony?
Inflacja utrzymująca się na wysokim poziomie, obawa o kwestie finansowe, ale także zmiana pokoleniowa - rosnąca świadomość kwestii klimatycznych oraz osobiste przekonania i styl życia. To czynniki, które wpływają na to, że re-commerce, czyli sprzedaż produktów “z drugiej ręki” rozwija się w zawrotnym tempie. W ciągu ostatnich 5 lat sprzedaż używanych produktów online systematycznie wzrastała, średnio o 10% rocznie, osiągając wartość 174 miliardów dolarów w 2022 roku.
Pojęcie re-commerce lub inaczej reverse commerce dotyczy nie tylko samej sprzedaży używanych artykułów, ale także obejmuje handel przedmiotami naprawionymi, odnowionymi, przetworzonymi na nowo, a także niekiedy uwzględnia możliwość wypożyczania przedmiotów.
Platforma OLX, która m.in. umożliwia swoim użytkownikom wystawianie ogłoszeń sprzedażowych, zbadała, jak kształtuje się sprzedaż re-commerce w Polsce. Z raportu “Re-commerce bez tajemnic” wynika, że:
Re-commerce to odpowiedź na potrzeby tych, którzy chcą jednocześnie troszczyć się o środowisko, ale także dokonywać wyborów korzystnych dla własnego portfela. Te powody są szczególnie istotne dla młodych pokoleń. Aż 84% przedstawicieli generacji Z zadeklarowało, że regularnie dokonuje zakupów z drugiej ręki.
Więcej o fenomenie re-commerce przeczytasz w pełnej wersji raportu. Czy ta forma sprzedaży zdominuje wkrótce e-handel?
Jak to jest urodzić się w erze e-handlu? Na to pytanie mogą już odpowiedzieć najmłodsi klienci platform sprzedażowych, dla których zakupy online są integralną częścią życia. Według raportu przygotowanego przez Allegro, w październiku 2023 roku aż 84% osób w wieku 18-24 lat dokonało zakupów online.
Co wyróżnia młodych Polaków podczas zakupów online?
Choć młodzi kupujący często dokonują zakupów, to rozsądnie podchodzą do kwestii pieniędzy i wykazują troskę o swoje finanse. Z tego względu, projektując platformę sprzedażową, warto uwzględnić funkcjonalności, które pomagają znaleźć najatrakcyjniejsze oferty (np. filtrowanie produktów czy inteligentne wyszukiwanie).
Czy Twoja platforma sprzedażowa odpowiada na potrzeby kupujących? Przekonaj się o tym, czytając cały raport.
Płatności odroczone, czyli Buy Now Pay Later (BNPL) zdobyły popularność w ubiegłym roku. Klienci coraz częściej korzystają z możliwości zapłaty za zamówienie w późniejszym terminie, co sprawia, że wzrasta także liczba dostawców tej usługi. Aby wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, firmy muszą poszukiwać innowacyjnych sposobów na urozmaicenie swojej oferty. Takie działania podjęła Klarna - szwedzka firma technologiczna znana na rynku BNPL.
Klarna wprowadza narzędzie do rozpoznawania obrazów oparte na sztucznej inteligencji, które ma pomóc użytkownikom znaleźć produkty do zakupu. To rozwiązanie pozwala użytkownikom skierować telefon na ubranie lub innyprodukt i znaleźć podobne produkty w aplikacji. Jego działanie jest podobne do udostępnionej już jakiś czas temu funkcji Google Lens.
To jednak nie wszystkie zmiany - ostatnio twórcy Klarna wprowadzili wiele ulepszeń, w których wykorzystanie sztucznej inteligencji odgrywa kluczową rolę. Dla przykładu, w roku 2023 zaimplementowano zaawansowane algorytmy AI, które mają na celu jeszcze lepszą personalizację doświadczeń użytkowników.
Zainspirowały Cię działania szwedzkiej firmy? Więcej o strategii Klarna przeczytasz tutaj.