Czy w rozbudowanym katalogu płatności online jest miejsce na nowości? Czy można jeszcze bardziej przyspieszyć proces dostaw w eCommerce? Czy zakupy online są lepsze od stacjonarnych? Odpowiedzi na te pytania brzmią kolejno: “tak”, “tak” oraz “to zależy”. Chcesz poznać ich uzasadnienie? Przeczytaj 75. wydanie Advoxowej Prasówki, w którym przedstawiamy najciekawsze wieści z branży handlu online.
Wyobraź sobie, że chcesz kupić nowy telewizor online. Masz do wyboru wiele szybkich i intuicyjnych metod płatności – możesz zapłacić kartą, smartfonem (poprzez Apple Pay czy Google Pay) lub skorzystać z opcji BNPL (Klarna, PayPo itp.). Ale to nie wszystko. Mieszkańcy USA mogą teraz zapłacić również, wymieniając swój stary telewizor lub inną niepotrzebną rzecz na środki na nowy zakup. Wszystko to za sprawą startupu TipTop, który wprowadza zupełnie nowy system płatności internetowych.
TipTop oferuje unikalną usługę wymiany starych urządzeń na środki do wykorzystania podczas zakupów online. Jak to działa? Po wybraniu metody płatności TipTop w e-sklepie użytkownik wskazuje z listy urządzenie, które chce wymienić i podaje wszystkie niezbędne parametry (markę, model, stan). System TipTop natychmiast ocenia wartość przedmiotu, korzystając z zaawansowanych algorytmów i danych rynkowych. Po zaakceptowaniu oferty, wartość wymiany jest natychmiastowo przyznawana jako kredyt na zakup nowego produktu, a użytkownik widzi obniżoną kwotę do zapłaty jeszcze przed finalizacją transakcji.
Następnie kupujący otrzymuje etykietę wysyłkową i instrukcje dotyczące wysyłki starego urządzenia do TipTop lub wyznaczonego punktu odnawiania. TipTop zajmuje się całą logistyką, od wysyłki po odbiór i przetwarzanie urządzenia.
Rozwiązanie to jest na razie dostępne w Stanach Zjednoczonych i już cieszy się dużym zainteresowaniem. Startup współpracuje z wieloma renomowanymi partnerami handlowymi, takimi jak Samsung, Apple, Best Buy oraz mniejszymi sklepami. Jak myślisz, czy to rozwiązanie pojawi się także w Polsce?
Możliwość zobaczenia produktu na żywo, rozmowa z profesjonalnym doradcą czy natychmiastowa dostępność produktów to cechy, które sprawiają, że konsumenci wciąż cenią zakupy stacjonarne ponad online. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie MediaMarkt Polska. Wyniki raportu pokazują, że mimo dynamicznego rozwoju eCommerce, Polacy nadal preferują zakupy w tradycyjnych sklepach, ale czy zawsze? Która forma zakupów jest bardziej preferowana w ostatecznym rozrachunku?
Z badania wynika, że 70% klientów ocenia obsługę w sklepach stacjonarnych jako równą lub lepszą od tej online. To jednak nie oznacza, że klienci odrzucają zakupy online - pozostają one wygodnym i szybkim sposobem dokonywania zakupów, z wieloma istotnymi zaletami (np. możliwością złożenia zamówienia w każdym miejscu i czasie czy rozbudowanym katalogiem metod płatności).
W starciu „zakupy stacjonarne vs online” nie ma jednoznacznego zwycięzcy. Współczesny konsument najbardziej ceni rozwiązania omnichannel, które spójnie łączą oba kanały sprzedaży, umożliwiając korzystanie z najlepszych cech obu światów. Omnichannel oferuje elastyczność, której oczekują nowocześni klienci, pozwalając na płynne przechodzenie między zakupami w sieci a fizycznymi wizytami w sklepach.
Szybka i sprawna dostawa zamówionych produktów jest kluczowa dla zapewnienia satysfakcji wymagających klientów eCommerce. Zwiększenie efektywności dostaw tzw. “ostatniej mili” (końcowy etap łańcucha dostaw, obejmujący transport towarów z centrum dystrybucji do klienta końcowego) jest niezbędne do osiągnięcia tego celu. Z raportu firmy Postis wynika, że 93% badanych sprzedawców eCommerce uważa etap ostatniej mili za bardzo ważny (83%) lub ważny (10%) dla zadowolenia klientów i utrzymania pozycji rynkowej. Jak więc o niego zadbać?
Najważniejsze czynniki wpływające na efektywność dostaw obejmują:
Badanie potwierdza również, że ostatnia mila jest najdroższym i najbardziej czasochłonnym etapem realizacji zamówień. Aby poprawić efektywność tego procesu, sprzedawcy powinni inwestować w zaawansowane technologie i automatyzację, które mogą pomóc w optymalizacji kosztów i zwiększeniu precyzji dostaw. Technologie takie jak algorytmy AI i systemy monitorujące mogą znacząco zwiększyć efektywność operacyjną, redukując opóźnienia i błędy w przesyłkach, a także ograniczyć liczbę zwrotów.
Innowacyjne płatności TipTop
Badanie SW Research na zlecenie MediaMarkt Polska
Raport Postis dotyczący ostatniej mili dostaw