09.10.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Co wyróżnia polski rynek sprzedaży online? eCommerce news no. 55

Prawie 50% europejskich konsumentów poszukuje informacji o produkcie przed podjęciem decyzji o zakupie. Z kolei polscy kupujący najczęściej zwracają uwagę na atrakcyjne ceny. To wnioski pochodzące z najnowszych raportów dotyczących branży eCommerce. Jak można zauważyć - użytkownicy platform sprzedażowych wciąż borykają się z następstwami inflacji. Przekonaj się, co jeszcze wyróżnia współczesny rynek e-handlu. Najnowsze wieści znajdziesz w 55. wydaniu Advoxowej Prasówki. Przeczytasz?

Czy cyrkularna logistyka to przyszłość? Współpraca InPost i RE-ZIP

Rosnące znaczenie handlu elektronicznego przynosi wiele korzyści, ale także stanowi dodatkowe obciążenie dla środowiska. Kartony, opakowania jednorazowego użytku oraz przewóz przesyłek emituje zanieczyszczenia. Z tego względu pojęcie zrównoważonego eCommerce zyskuje na popularności, a na rynku pojawia się coraz więcej ekologicznych rozwiązań.

EkoBox to nowy pomysł, który powstał we współpracy operatora przesyłek InPost oraz firmy RE-ZIP. Co go wyróżnia? To pierwszy w Polsce system cyrkularnego obiegu opakowań dla sklepów internetowych. Opakowania są zaprojektowane w taki sposób, że mogą być wykorzystywane wielokrotnie - nawet do 6 razy. Po otrzymaniu zamówienia, klient odsyła specjalnie zaprojektowaną kopertę, która jest czyszczona i wykorzystywana po raz kolejny. Dzięki temu możliwe jest ograniczenia emisji dwutlenku węgla nawet do 80% (w porównaniu do wykorzystywania jednorazowych opakowań). Korzystający przyczyniają się także do 10-krotnego zmniejszenia ilości odpadów.

Model biznesowy proponowany przez RE-ZIP wyróżnia jeszcze jedna cecha. Po otrzymaniu zamówienia w ekologicznym opakowaniu klienci otrzymują kod rabatowy, który mogą wykorzystać na następne zakupy.

RE-ZIP jest popularnym rozwiązaniem w Danii, Austrii i Wielkiej Brytanii. Czy osiągnie sukces również i w Polsce? Więcej o rozwiązaniu przeczytasz tutaj.

Premiera raportu “E-commerce w Polsce”

Firma Gemius rokrocznie przeprowadza kompleksowe badanie rynku eCommerce w Polsce. Raport “E-commerce w Polsce 2023” to już 11. edycja publikacji. Czego możemy dowiedzieć się o kondycji e-handlu w tym roku?

Motywacje zakupowe e-konsumentów nie zmieniły się znacząco w porównaniu do 2022 roku. W związku z utrzymującą się wysokim poziomie inflacją kupujący wciąż dużą uwagę przykładają do kwestii finansowych. Najczęściej do zakupów w internecie zachęcają ich: niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (53%), niższe koszty dostawy (53%) oraz dostępność kodów rabatowych (44%).

Co jeszcze wyróżnia polską branżę eCommerce?

  • W 2023 roku znacznie wzrosło zainteresowanie zakupami w mediach społecznościowych. Prawie ⅕ internautów zadeklarowała, że kupuje za pośrednictwem social mediów. Wciąż jednak jest to forma składania zamówień dająca użytkownikom mniej satysfakcji niż zakupy na platformach sprzedażowych.
  • Użytkownicy platform sprzedażowych coraz chętniej kupują także za granicą. Już 30% internautów korzysta z zagranicznych e-sklepów.
  • Za najczęściej napotykane problemy uznano: natrętne reklamy (30%), długie oczekiwanie na dostawę (30%) oraz wysokie koszty wysyłki (27%).
  • Niekupujący w sieci (których wciąż jest 21%) najczęściej rezygnują z tej formy zakupów ze względu na chęć obejrzenia produktu oraz obawy o bezpieczeństwo płatności.

Badanie Gemius to prawie 300 stron wartościowej wiedzy o kondycji polskiego eCommerce, zachowaniach klientów oraz obowiązujących trendach. Raport dostępny jest pod tym linkiem.

Najpierw social media, potem zakupy online

98% kupujących w Europie zmieniło sposób dokonywania zakupów online. Zgodnie z raportem “The European Ecommerce Report 2023” użytkownicy sklepów internetowych najpierw poszukują informacji o produktach w mediach społecznościowych, a dopiero potem decydują się na ich zakup. W tym celu najchętniej wykorzystują platformy takie jak:

  • YouTube - 47%,
  • Facebook - 43%,
  • Instagram - 40%.

Zmiana konsumenckich przyzwyczajeń wskazuje na rzeczywistą siłę dowodu społecznego - użytkownicy ufają opiniom, testom i recenzjom produktów przygotowanym przez innych konsumentów.

Co więcej, raport przedstawia także inne zmiany, które zaszły w branży eCommerce w ciągu ostatnich miesięcy. Konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na poszukiwanie produktów w niskich cenach, co wiąże się z tym, że ponad połowa z nich nie jest zadowolona ze stanu gospodarki we własnym kraju.

Wyniki publikacji stanowią przypomnienie o tym, jak szybko ewoluują realia handlu elektronicznego. Dostrzeganie i dostosowanie swojego biznesu do tych zmian jest niezbędne, by utrzymać się na rynku, zwłaszcza w czasach, gdy inflacja, wzrost kosztów utrzymania, a nawet globalne niepokoje wywierają wpływ na handel.

Jesteś ciekawy, jak kształtuje się europejski e-handel? Sprawdź pełen raport.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość