Czy jesień to najlepsza pora roku dla branży eCommerce? Choć trudno jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie, to z pewnością można pokusić się o stwierdzenie, że jesień to okres, który sprzyja intensywnemu rozwojowi sklepów internetowych. To właśnie wtedy klienci częściej zasiadają przed komputerami i smartfonami, by spędzić długie wieczory na zakupach online (co potwierdzają wyniki badania Shoper). Końcówka roku to także czas, w którym firmy z branży chętniej realizują nowe projekty i wprowadzają innowacje. Między innymi o tym piszemy w tym wydaniu Advoxowej Prasówki. Sprawdź sam, o czym jest głośno w branży!
Wśród najpopularniejszych zagranicznych sklepów internetowych wybieranych przez Polaków na czoło wysuwają się chińskie platformy marketplace, takie jak AliExpress i Temu. Tak wynika z najnowszego raportu Gemius pt. “e-Commerce w Polsce 2024”. Konsumenci postrzegają te platformy jako miejsca, gdzie można znaleźć produkty z niemal każdej kategorii w atrakcyjnych cenach. Popularność tych platform nie umknęła ich właścicielom – Polska została uznana za ważny rynek zbytu, co skłoniło AliExpress do rozszerzenia swojej działalności o współpracę z lokalnymi sprzedawcami.
Aby przyciągnąć polskich przedsiębiorców, AliExpress oferuje pierwsze 180 dni bez opłat i prowizji, a także wsparcie marketingowe i biznesowe. Dodatkowo funkcjonalności platformy, takie jak automatyczne tłumaczenie opisów produktów na 15 języków czy narzędzia optymalizacyjne, mają na celu ułatwić sprzedawcom zarządzanie sklepem i dotarcie do klientów na rynkach międzynarodowych. Z kolei obawy budzi czasem kwestia pełnego bezpieczeństwa. Czy Alliexspress wzbudzi zaufanie wśród polskich sprzedawców i stanie się konkurencją dla lokalnych gigantów, takich jak Allegro? Na odpowiedź trzeba będzie poczekać, śledząc na bieżąco kroki platformy w kraju.
Coraz dłuższe wieczory, spadające temperatury za oknem, a do tego zbliżające się okazje zakupowe takie jak Black Friday - jesień to pora roku, która zdecydowanie sprzyja zakupom online. Polacy w tym okresie częściej kupują przez internet, co potwierdzają konkretne dane. Z badania platformy Shoper, która przeanalizowała transakcje w sklepach korzystających z płatności Shoper we wrześniu 2024 roku, wynika, że Polacy wyraźnie zwiększyli zainteresowanie kilkoma kategoriami produktów. Należą do nich:
Jesień wyraźnie zmienia sposób, w jaki Polacy podchodzą do zakupów – wybierają produkty sprzyjające spędzaniu czasu w domu oraz trosce o zdrowie. Rosnąca popularność suplementów diety to dowód na to, że ten czas wiąże się z intensywnym dbaniem o odporność i dobre samopoczucie.
Jednak, niezależnie od asortymentu, który oferujesz, warto wykorzystać te sezonowe zmiany w preferencjach konsumentów, by zachęcić ich do przeglądania oferty Twojego sklepu. Pomyśl o promocjach czy specjalnych kolekcjach, które mogą sprawić, że konsumenci zdecydują się na zakupy w długie jesienne wieczory właśnie w Twoim eCommerce.
O gospodarce współdzielenia (z ang. sharing economy) mówi się coraz częściej jako o jednym z kluczowych trendów biznesowych na przyszłe lata. Istotą tego modelu biznesowego jest dzielenie się zasobami – od produktów, przez usługi, aż po przestrzeń – co pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie dostępnych dóbr i redukcję kosztów.
Gospodarka współdzielenia obejmuje wiele sektorów, w tym również eCommerce. Dobrym przykładem są platformy typu marketplace, które łączą osoby oferujące produkty lub usługi (prywatne osoby lub firmy) z tymi, którzy tych dóbr potrzebują. Dzięki temu kupujący mają dostęp do szerokiej gamy produktów i usług, a sprzedający zyskują większe możliwości dotarcia do klientów bez konieczności prowadzenia własnych sklepów internetowych.
Gospodarka współdzielenia wkracza także do logistyki, gdzie współdzielone automaty paczkowe zyskują na popularności. Jako pierwsze w Polsce na takie rozwiązanie zdecydowały się firmy GLS Poland i Orlen, uruchamiając wspólną sieć automatów.
Od 14 października 2024 roku klienci mogą odbierać paczki od obu dostawców z ponad 600 automatów paczkowych rozmieszczonych na terenie całego kraju. Dzięki temu rozwiązaniu klienci zyskują łatwiejszy i wygodniejszy dostęp do paczek, a dostawcy mogą optymalizować koszty infrastruktury. Model współdzielonych zasobów nie tylko zwiększa wygodę dla użytkowników, ale także przyczynia się do budowania zrównoważonego ekosystemu w sektorze logistycznym, gdzie coraz częściej podnosi się, że rosnąca liczba automatów paczkowych zaburza przestrzeń miejską oraz może przynieść problemy związane z utylizacją zużytych maszyn w przyszłości.
Aliexpress zaprasza do współpracy polskich sprzedawców
Badanie Shoper Płatności dotyczące zakupów online we wrześniu 2024 roku
Wspólne automaty paczkowe GLS Poland i Orlen