Co byś zrobił, gdybyś stracił z telefonu, tableta lub laptopa wszystkie swoje pliki? Zdjęcia z wakacji, filmiki, stworzone teksty, wiadomości e-mail i inne istotne dokumenty - nagle znikają, z różnych powodów. Nie ma znaczenia, czy był to atak hakerski, błąd systemu czy inny problem - liczy się tylko to, że nie masz nic, co jest Ci potrzebne. W życiu prywatnym takie zdarzenie byłoby tragedią rozpamiętywaną przez długi czas, prawda? Konsekwencje w przypadku biznesu (pliki służbowe, strona internetowa, eCommerce) byłyby bez wątpienia o wiele gorsze (zwłaszcza w przypadku przechowywania danych osobowych klientów, partnerów, kontrahentów itd.). Dlatego w wypadający dzisiaj Światowy Dzień Back-up przypominamy głośno i wyraźnie: zrób back-up swojego sklepu internetowego.
Back-up to pochodzące z angielskiego, a wykorzystywane powszechnie w środowisku informatycznym, określenie na kopię zapasową przechowywaną w dowolnie wybranym miejscu. Stanowi zabezpieczenie w przypadku utraty lub uszkodzenia danych komputerowych, pozwalając przywrócić wcześniejszą, oryginalną wersję. Awaria serwera, błąd programistyczny, pomyłki programistów, marketingowców i innych osób mających dostęp do strony/sklepu internetowego, atak hakerski, wdrażanie zmian i aktualizacji na stronie? Każda z tych sytuacji może doprowadzić do negatywnych skutków, przed którymi chroni kopia zapasowa jako element planowania kryzysowego.
Wskazuje się, że back-up powinien być tworzony zgodnie z zasadą 3-2-1, by zapewnić sobie najwyższy możliwy stopień bezpieczeństwa:
Wyróżniamy 3 rodzaje kopii bezpieczeństwa, które zróżnicowane są pod względem zawartych danych, zastosowania oraz sposobu wykonania:
Porównanie tych rodzajów back-upów dokonane zostało w poniższej tabelce.
pełna (mirror) | różnicowa (differential) | przyrostowa (incremental) | |
---|---|---|---|
Jeszcze do niedawna dyski zewnętrzne HDD i SSD, pendrive’y z pamięcią typu Flash, karty pamięci microSD i SD oraz inne fizyczne nośniki. Teraz - internetowe dyski chmurowe o dużej pojemności (Dysk Google, Apple iCloud, Dropbox, OneDrive), do których dostęp mamy zarówno w poziomu laptopa czy komputera, jak i urządzeń mobilnych (telefon, tablet, inne). W łatwy i szybki sposób możesz przerzucić na nie dane służbowe i nie martwić się, że znikną w jakiejkolwiek sytuacji (np. przy zmianie telefonu na nowy model). Co więcej, masz do nich dostęp z każdego miejsca na świecie bez konieczności instalacji specjalnego oprogramowania - potrzebujesz jedynie połączenia z Internetem. Bezproblemowe funkcjonowanie? Jak najbardziej!
Wybór pod względem formy przechowywania danych służbowych należy do Ciebie. Pamiętaj jednak o tym, o czym wspomnieliśmy na początku - by dane przechowywać zawsze w co najmniej dwóch miejscach, na wypadek awarii jednego z nich. Możesz również zdecydować się na szyfrowanie przed wysłaniem plików na serwer, by jeszcze bardziej zwiększyć ich bezpieczeństwo, zwłaszcza w przypadku kopii zapasowej danych klientów w związku z obowiązywaniem przepisów RODO.
Pytanie nie powinno brzmieć “czy mogę”, ale “jak mogę” - i mówimy całkowicie serio. Kopia zapasowa sklepu internetowego to nie dowolność, ale must-have, którego wagi nie możesz umniejszać. Nie chcesz bowiem mierzyć się ze skutkami awarii, błędów, utraty danych. Nie chodzi jedynie o koszty czy czas związane z naprawą lub, co gorsza (!), postawieniem platformy całkowicie od nowa - dużo ważniejsze jest to, że niedostępny lub źle działający sklep po prostu nie sprzedaje. Nie wspominamy o skutkach związanych ze spadkiem pozycji w Google - im dłuższy czas awarii, tym wyższe spadki, wpływające negatywnie na wyszukiwanie organiczne.
Częstotliwość wykonywania kopii zapasowych zależna jest od Twoich potrzeb oraz harmonogramu przeprowadzania zmian. W przypadku stron internetowych zwykle sprawdza się kopia zapasowa wykonywana średnio raz w miesiącu, bowiem wprowadzane dane nie są trudne do odzyskania, a zmiany przeprowadzane są w dłuższych odstępach czasu. Jeśli jednak chodzi o sklepy internetowe, częstotliwość musi być zdecydowanie większa - nawet codzienna, gdyż każdego dnia sklep gromadzi nowe dane, których utrata mogłaby mieć poważne konsekwencje.
Doświadczenie każe nam wskazać, że najlepiej zdecydować się na oba rozwiązania. Dlaczego? Ponieważ w przypadku awarii serwera nie posiadamy żadnego oddzielnego źródła, po które możemy sięgnąć - a powinniśmy mieć, zgodnie z zasada 3-2-1. Dlatego lepiej nie polegać jedynie na hostingodawcy, który zapewnia wykonanie kopii zapasowej i udostępnienie jej na określonych zasadach. Inne sposoby zabezpieczenia swojego sklepu internetowego to wykorzystanie:
Co więcej, producenci oferują szereg różnego rodzaju oprogramowań służących do wykonania kopii zapasowych.
Back-up to najprostszy i najbardziej podstawowy sposób, by zadbać o bezpieczeństwo Twojego sklepu internetowego w razie jakiejkolwiek awarii. Istotne jest również jednak podjęcie dodatkowych kroków, które wzmacniają ochronę przed zewnętrznymi zagrożeniami i konsekwencjami dla sprzedaży, wśród których wymienimy:
Na pewno zależy Ci na tym, żeby Twój sklep internetowy płynnie i bezproblemowo funkcjonował. Nie zawsze będzie to jednak możliwe, ponieważ w świecie wirtualnym dochodzi do różnych sytuacji, dlatego warto od początku dbać o swoje bezpieczeństwo - najlepiej przy pomocy kopii zapasowych (pełnych, różnicowych, przyrostowych, w zależności od potrzeb). W taki sposób zapewnisz sobie zachowanie ciągłości biznesowej.
Z tego powodu powinieneś rozważyć takie kwestie jak: czy w Twojej firmie funkcjonuje polityka wykonywania kopii zapasowej, kto jest odpowiedzialny za tworzenie back-upu oraz czy obecny poziom ochrony jest wystarczający. W następnej kolejności ważne pytania dot. tego, gdzie przechowywać pliki, jak wykonywać kopie bezpieczeństwa oraz w jaki sposób możliwe jest odzyskanie danych komputerowych.
A w jaki sposób Ty przechowujesz back-up swojego sklepu internetowego?
Ta strona korzysta z plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu. W celu określenia uprawnień plików cookies edytuj ustawienia w swojej przeglądarce.