03.07.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Air-commerce i sztuczna inteligencja - eCommerce news #no. 48

Jak dobrze rozpocząć wakacyjny sezon? Upewniając się, że jesteś na bieżąco ze wszystkimi najważniejszymi wiadomościami ze świata eCommerce. W osiągnięciu tego celu pomoże Ci 48. wydanie Advoxowej Prasówki. Przeczytasz w nim m.in. o tym, czym jest zjawisko air-commerce. Poznasz także plany na rozwój liderów polskiego i zagranicznego e-handlu oraz dowiesz się, jakie zmiany szykuje Unia Europejska w związku z rozwojem sztucznej inteligencji. Brzmi ciekawie? Zapraszamy do lektury!

Air-commerce, czyli dlaczego klienci kupują powietrze online?

Zdarzyło Ci się kiedyś otrzymać niewielkie zamówienie ze sklepu internetowego w nieproporcjonalnie dużej paczce? Okazuje się, że podobne sytuacje zdarzają się w branży na tyle często, że zyskały miano “trendu” nazywanego air-commerce.

Badanie przeprowadzone przez firmę DS Smith wykazało, że w 2022 roku nieprzemyślane pakowanie zamówień przyczyniło się do wygenerowania ponad 40 000 ton zbędnego dwutlenku węgla. Taka ilość CO² wystarczyłaby do 41-krotnego zapełnienia Stadionu Narodowego. Zbyt obszerne kartony, nadmiar wypełniaczy i folii niewątpliwie przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska. Wpływa to także na podejmowanie decyzji przez kupujących - prawie połowa z nich wskazuje bowiem, że ekologiczna forma dostawy ma dla nich duże znaczenie. Natomiast prawie jedna trzecia polskich klientów doświadcza nieprzyjemnych uczuć wobec marki, gdy otrzymują przesyłkę, w której jest znaczna ilość pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu. Kupujących irytują także trudności z otwarciem paczki oraz nadmierna ilość taśmy klejącej.

Jak właściciele eCommerce mogą zminimalizować niechlubną popularność air-commerce? Nawet drobne działania mogą przynieść znaczące efekty - zmiana opakowania o 1 mm może istotnie zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko, a także zoptymalizować koszty w całym procesie logistycznym. W zwalczaniu air-commerce istotną rolę odgrywają także nowoczesne technologie. Zaawansowane systemy, takie jak automatyczne maszyny do pakowania są w stanie dopasować rozmiar i kształt opakowań do konkretnego produktu, co prowadzi do minimalizacji niewykorzystanej przestrzeni.

Prace nad redukcją opakowań podjął także Sejm, który przyjął niedawno nowelizację ustawy nakładającej na przedsiębiorców obowiązki związane z ograniczaniem stosowania jednorazowego plastiku i innych tworzyw sztucznych. Czy Twoim zdaniem te zmiany przyczynią się do wyeliminowania problemu air-commerce? Więcej informacji dotyczących tego zagadnienia znajdziesz tutaj.

Czy letnie miesiące to najlepszy czas na rozwój eCommerce?

Mimo że wakacyjny okres rozpoczął się oficjalnie to branżowi liderzy nie zwalniają tempa. Ostatnie tygodnie przyniosły wiele ciekawych wiadomości dotyczących rozwoju sklepów internetowych. Co uległo zmianie zarówno na polskim, jak i globalnym rynku?

  • Serwis wideo Youtube umożliwa użytkownikom zakupy podczas transmisji na żywo - choć live commerce przeżywa swoje wzloty i upadki, to twórcy platformy zauważają potencjał tego formatu. Pierwszy oficjalny kanał testujący to rozwiązanie został uruchomiony 30 czerwca w Korei Południowej, w której rynek zakupów na żywo przekroczył ponad 7 miliardów dolarów w poprzednich latach.
  • Sklep internetowy z modą fast fashion Shein planuje przekształcić się w marketplace - chiński eCommerce zdobywa popularność, oferując swoim klientom ubrania zgodne z najnowszymi trendami w niskich cenach. W odpowiedzi na rosnące potrzeby kupujących zarządzający platformą planują rozszerzyć ofertę o inne produkty (np. sprzęt elektroniczny czy gadżety) od zewnętrznych dostawców. Współpracę z firmą rozpoczęła już m.in. marka obuwnicza Skechers.
  • Allegro stawia na multiaplikacje - największa polska platforma sprzedażowa również planuje zdywersyfikować swoje działania, podejmując współpracę z innymi firmami. Allegro stawia na tzw. “miniapki”, czyli funkcjonalności, które pomogą użytkownikom w codziennych zakupach niezależnie od tego, czy będą dokonywać ich za pośrednictwem platformy, czy nie. W aplikacji mobilnej pojawi się m.in. możliwość tworzenia cyklicznych list zakupowych, porównywania cen czy przestrzeń do przechowywania kart lojalnościowych.

Więcej o idei Allegro przeczytasz tutaj. Która z informacji okazała się dla Ciebie największym zaskoczeniem?

Sztuczna inteligencja zgodna z wizją Unii Europejskiej

Sztuczna Inteligencja na dobre zagościła w naszym codziennym życiu - wiele osób na potrzeby własne czy zawodowe korzysta z narzędzi opartych o Artifficial Intelgence (np. Chat GPT czy Midjourney). Wykorzystanie AI zauważalne jest także w eCommerce. W ostatnim wydaniu Prasówki mogłeś przeczytać, chociażby o pomyśle Google na jej wykorzystanie. Choć nowa technologia obfituje w wiele korzyści takich jak usprawnienie pracy czy przyśpieszenie rozwoju to niewątpliwe niesie ze sobą także pewne zagrożenia związane z jej nadużyciem. Temu ryzyku przyjrzała się Unia Europejska, opracowując pierwszy na świecie kompleksowy akt prawny dotyczący AI. Jakie kwestie poruszają nowe przepisy?

Akt określa obowiązki dostawców i użytkowników w zależności od poziomu ryzyka reprezentowanego przez sztuczną inteligencję. Systemy AI zostały podzielone na 3 grupy:

1. Systemy AI niedopuszczalnego ryzyka

z pominięciem pewnych wyjątków są to systemy, które ze względu na wysoki stopień zagrożenia powinny być całkowicie niedopuszczalne. Przykładem takiego oprogramowania mogą być np. systemy identyfikacji biometrycznej działające w czasie rzeczywistym i zdalnie, takie jak np. rozpoznawanie twarzy.

2. Systemy AI wysokiego ryzyka

do tej grupy należą systemy, które mogą istotnie wpływać na bezpieczeństwo i podstawowe prawa społeczeństwa. Zostały podzielone na dwie kategorie. Pierwsza z nich to systemy stosowane w produktach objętych unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa produktów (np. zabawki, lotnictwo, samochody, urządzenia medyczne). Druga obejmuje z kolei systemy należące do ośmiu konkretnych obszarów, które będą musiały zostać zarejestrowane w unijnej bazie danych (np. edukacja lub ściganie przestępstw). Ten typ oprogramowania będzie musiał być każdorazowo poddany weryfikacji przed wprowadzeniem na rynek oraz w trakcie swojego cyklu życia.

3. Systemy AI ograniczonego ryzyka

ostatnia grupa obejmuje technologie o najmniejszym stopniu zagrożenia. Powinny one spełniać minimalne wymogi, jeśli chodzi o przejrzystość oraz umożliwiać podejmowanie świadomych decyzji. W tej kategorii można wyróżnić m.in. generatory obrazów, treści audio lub wideo czy systemy tworzące filmy typu deepfake.

Parlament uzgodnił swoje stanowisko negocjacyjne 14 czerwca 2023 r. i wkrótce zamierza rozpocząć negocjacje z państwami członkowskimi na temat ostatecznego kształtu ustawy. Celem jest osiągnięcie porozumienia do końca tego roku.

Główną ideą nowego prawa jest założenie, że szybko rozwijająca się technologia musi podlegać regulacjom. Zgadzasz się z tym przekonaniem? Więcej o działania UE przeczytasz na stronie Parlamentu Europejskiego.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość