Przeglądając portale z branżowymi wiadomościami z pewnością nieraz zdarzyło Ci się natknąć na raporty (często wielostronicowe), badania czy prognozy dotyczące kondycji eCommerce. Czy zastanawiałeś się, jednak co właściwie wszystkie te statystyki, wykresy i liczby oznaczają dla Ciebie i Twojego biznesu online? Prawidłowo zinterpretowane stanowią nie tylko „suche fakty”, lecz również skarbnicę cennych wskazówek przydatnych w trakcie podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Aby udowodnić tę tezę, przejrzeliśmy najpopularniejsze publikacje i wydobyliśmy z nich to, co najważniejsze, czyli porady, które pomogą Ci osiągnąć sukces w świecie e-handlu. Przeczytaj artykuł i przekonaj się, co ciekawego można wyczytać między wierszami branżowych raportów opublikowanych na przestrzeni ostatnich 3 lat (od 2021 roku).
“Wartość branży w tym roku wzrosła o zawrotne 2 miliony dolarów”, “56% klientów rezygnuje z zakupów online”, “dla ponad połowy użytkowników ten aspekt jest najważniejszy podczas e-zakupów” - procenty, liczby, wyliczenia i szacunki można spotkać praktycznie na każdym kroku w sieci. Stanowią istotne podsumowanie obecnej kondycji rynku, a także wskazują na jego dalsze kierunki rozwoju czy najnowsze trendy. Jednak, jak właściwie zinterpretować te dane w kontekście własnego sklepu internetowego?
Choć raporty oparte są często na uśrednionych wartościach, dotyczących jedynie wycinka branży i mogą nie pokrywać się w pełni z indywidualną sytuacją przedsiębiorstwa, nie należy traktować ich tylko sceptycznie. Mimo potencjalnych ograniczeń, analiza odpowiednich danych pozwala uzyskać cenne wskazówki dotyczące preferencji klientów, konkurencyjności rynku czy nawet potencjalnych luk w ofercie. Umiejętne wykorzystanie eCommerce’owych raportów może prowadzić do trafniejszych decyzji biznesowych oraz lepszego dostosowania własnej platformy do zmieniających się realiów rynkowych. Zobacz, jakie wnioski przyniosła analiza 5 przykładowych statystyk z raportów i badań dostępnych w sieci!
Sklepy internetowe przyciągają klientów nie tylko rozbudowaną ofertą produktów, możliwością wygodnego złożenia zamówienia w każdym miejscu (np. prosto z kanapy w salonie lub w pośpiechu podczas podróży autobusem), ale również poprzez szeroki wachlarz metod płatności. Według jednego z najpopularniejszych branżowych raportów, czyli “E-commerce w Polsce 2023” publikowanego rokrocznie przez firmę Gemius, Polacy najchętniej płacą za pomocą:
Dostępność tak różnorodnych metod płatności jest kluczowa nie tylko ze względu na komfort, ale i możliwość elastycznego zarządzania budżetem przez konsumentów. W czasach, gdy wiele osób odczuwa skutki kryzysu gospodarczego i zależy im na skrupulatnym planowaniu wydatków, umożliwienie płatności odroczonej czy ratalnej może być dodatkowym atutem, przemawiającym za skorzystaniem z oferty e-sklepu. Dodatkowo taka forma płatności zachęca do zakupów także niezdecydowanych klientów, pozwalając im na zamówienie kilku wariantów produktu, by wybrać ten najlepszy, bez konieczności blokowania środków na czas oczekiwania na zwrot pieniędzy za nietrafione towary.
Ewolucja w zakresie dostępnych metod płatności odzwierciedla rosnącą świadomość i otwartość na coraz bardziej innowacyjne technologie płatności online. Doskonałym tego przykładem są płatności mobilne - choć nie dominują jeszcze na rynku, ich stopniowy wzrost popularności (liczba osób składających zamówienia przy pomocy smartfona wzrosła z 69% w 2020 roku do 79% w 2023 roku) świadczy o zmieniających się preferencjach zakupowych. Dostrzegają to także przedsiębiorcy, którzy coraz częściej wprowadzają na rynek własne metody płatności (np. Amazon Pay, InPost Pay czy Allegro Pay). Aby spełnić rosnące wymagania konsumentów, nie musisz jednak sięgać po tak skomplikowane działania - ważne, abyś pamiętał, że zapewnienie elastyczności w obszarze płatności stanowi kluczowy element strategii przyciągania i utrzymywania lojalności klientów Twojego eCommerce.
Jeśli zastanawiasz się, jak zachęcić klientów Twojego sklepu, by dokonywali częstszych lub większych zakupów to stanowi to kolejny powód, by zajrzeć w głąb branżowych raportów. Zgodnie z wnioskami z badania firmy McKinsey aż 78% konsumentów jest gotowych zapłacić więcej za produkty marki, która zapewnia spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Elementy takie jak: rekomendacje produktów oparte na wcześniejszych zakupach czy personalizowane promocje sprawiają, że klienci czują się docenieni i zrozumiani przez markę. Takie efekty możesz osiągnąć, wzbogacając swoją platformę o odpowiednie narzędzia. Wśród nich warto zwrócić szczególną uwagę na:
Chętniej sięgniesz po produkt, na którego reklamę natrafisz przypadkowo na ulicy czy po taki, który poleci Ci Twój znajomy lub członek rodziny? Prawdopodobnie zdecydujesz się na tę drugą opcję. Wynika to z faktu, że społeczny dowód słuszności odgrywa kluczową rolę w procesie decyzyjnym konsumentów. Doświadczenia i rekomendacje innych osób są dla wielu najbardziej wiarygodnym źródłem informacji, co w ostatecznym rozrachunku wpływa zarówno na ich decyzje zakupowe, jak i na zaufanie do sklepu internetowego. Potwierdza to raport Gemius, z którego wynika, że aż 43% klientów przykłada dużą wagę do opinii innych przy wyborze sklepu online.
eCommerce’owa rzeczywistość ułatwia klientom porównywanie cen poszczególnych produktów. Często to właśnie cena jest czynnikiem decydującym (lecz nie jedynym) o złożeniu zamówienia w danym sklepie. Aby wyróżnić swoją ofertę możesz zdecydować się np. także na wyeksponowanie recenzji innych użytkowników To właśnie dzięki nim konsumenci mogą uzyskać rzetelny obraz jakości obsługi, dostaw oraz oferowanych produktów. Dlatego istotne jest, by przykładać wagę do sposobu prezentacji, a także transparentności prezentowanych opinii. O czym warto pamiętać w tym kontekście?
W czasie, gdy handel elektroniczny skierowany do indywidualnych konsumentów (B2C) bije rekordy popularności, dynamicznie rozwija się również handel online między przedsiębiorstwami (B2B). Zgodnie z raportem Deloitte "B2B e-commerce", aż 83% firm działających w sektorze B2B w krajach rozwiniętych korzysta z możliwości zawierania transakcji przez internet. Nie powinno stanowić to zaskoczenia - w końcu partnerzy biznesowi, którzy na co dzień korzystają z zakupów online prywatnie, oczekują podobnych standardów i wygody również w relacjach zawodowych. Przejście do biznesowej strefy online jest także korzystne z innych względów - jakich?
Platforma sprzedażowa B2B pozwala usprawnić działanie całego biznesu, w tym m.in.:
To wszystko wskazuje na to, że inwestycja w platformę eCommerce B2B to nie tylko krok w kierunku aktualnych trendów, ale przede wszystkim strategiczna decyzja zapewniająca trwały rozwój i sukces w biznesie.
To już pewne - handel zagraniczny stał się jednym z dominujących trendów w branży. W ciągu ostatnich lat klienci coraz częściej decydują się na zakupy na zagranicznych platformach, a właściciele sklepów internetowych coraz odważniej rozszerzają działalność o nowe rynki. W 2023 roku wartość rynku cross-border commerce, czyli międzynarodowej sprzedaży online, osiągnęła 1.6 biliona dolarów, a to dopiero początek... Według prognoz firmy Juniper Research już w 2028 roku wartość ta osiągnie ponad 3.3 biliona dolarów, co stanowi wzrost o 107% w ciągu 5 lat. Co odpowiada za tak gwałtowny rozwój sprzedaży zagranicznej i jak przygotować na niego swój biznes online?
Wzrost popularności cross-border commerce można przypisać kilku czynnikom. Są to m.in.:
Przygotowanie się na dynamiczny rozwój cross-border commerce jest niezbędne dla właścicieli sklepów internetowych, którym zależy na skalowaniu biznesu i utrzymaniu konkurencyjnej pozycji. W tym celu niezbędne jest podjęcie działań konkretnych działań zarówno od strony technicznej, jak i wizerunkowej. Sprzedający online powinni zadbać o dostosowanie strategii marketingowej, zrozumienia lokalnych zwyczajów zakupowych, różnic kulturowych i preferencji konsumentów na różnych rynkach. Równie ważne będzie także przygotowanie platformy do bezproblemowego działania za granicą - zapewnienie łatwości w procesie zakupów oraz odpowiedniego wsparcia logistycznego pozwala zagwarantować pozytywne doświadczenia zakupowe dla klientów z różnych części świata.
Wiesz już, dlaczego warto zaglądać do branżowych raportów. Przekonałeś się także, w jaki sposób możesz wyciągać wartościowe wskazówki dla swojego biznesu z branżowych statystyk. Teraz możesz wprowadzić je w życie, a także dalej poszukiwać porad samodzielnie, zaglądając do publikacji dotyczących eCommerce. Pamiętaj, tylko by sięgać do rzetelnych źródeł, a także zawsze w pierwszej kolejności mieć na uwadze indywidualną charakterystykę własnego sklepu. Dzięki temu podejmowane decyzje będą bardziej trafne i dostosowane do potrzeb i możliwości Twojego biznesu online.
W poszukiwaniu kolejnych inspiracji warto zaglądać też regularnie na naszego bloga, gdzie zawsze znajdziesz wartościowe wskazówki i porady dotyczące prowadzenia sklepu internetowego i projektowania platform sprzedażowych!