Wśród Twoich noworocznych postanowień znalazło się śledzenie najnowszych wydarzeń w świecie e-Commerce? Jeśli tak, nasza Advoxowa Prasówka pomoże Ci osiągnąć ten cel. W każdym wydaniu znajdziesz najciekawsze informacje z branży – od wartych uwagi strategii liderów rynku, przez najnowsze raporty, po aktualne trendy. Brzmi interesująco? Sprawdź, o czym piszemy w pierwszym tegorocznym (a zarazem 88. w historii) wydaniu naszej publikacji!
Nowy rok sprzyja testowaniu nowych pomysłów biznesowych. Taką strategię obrał sklep z elektroniką MediaMarkt, rozwijając swoją platformę marketplace w kolejnych krajach. Po sukcesach na innych rynkach (m.in. w Niemczech, Hiszpanii, czy Holandii), firma ogłosiła rozszerzenie działalności o Polskę, Belgię i Turcję.
W ramach marketplace klienci zyskają dostęp do szerszej gamy produktów, zachowując przy tym wygodę zakupów w dobrze znanym środowisku sklepu internetowego. Obecnie platforma współpracuje z 1600 sprzedawcami, oferującymi ponad 2 mln produktów. Asortyment obejmuje nie tylko elektronikę, ale także produkty związane z majsterkowaniem, hobby czy artykuły dziecięce, co znacząco zwiększa różnorodność oferty i odpowiada na potrzeby szerokiego grona konsumentów.
Rozwój marketplace przynosi zauważalne korzyści, co potwierdzają wyniki finansowe grupy Ceconomy, właściciela MediaMarkt i Saturn. W ostatnim raporcie rocznym wykazano wzrost przychodów o 5,3% do poziomu 22,4 miliarda euro, z czego niemal 24% wygenerowała sprzedaż online.
Marketplace MediaMarkt to kolejny krok w transformacji cyfrowej firmy i odpowiedź na rosnące potrzeby konsumentów. Czy uda się powtórzyć sukces z innych rynków? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – polscy klienci mogą liczyć na jeszcze bardziej kompleksowe doświadczenie zakupowe w MediaMarkt.
Emocje i rywalizacja to czynniki, które napędzają pozytywne decyzje zakupowe Polaków. Dlatego akcje promocyjne, takie jak konkursy, loterie czy programy lojalnościowe mają realny wpływ na wzrost sprzedaży. Potwierdza to badanie Pluxee Polska we współpracy z IRCenter, które wykazało, że aż 80% Polaków w 2023 roku wzięło udział w tego typu działaniach promocyjnych. Ponadto z raportu wynika, że:
Wśród najpopularniejszych form promocji wskazano: programy lojalnościowe (83%), promocje z gratisami (63%), zakupy z rabatem (54%), loterie i konkursy (40%). Wszystkie te działania łączy kilka kluczowych elementów: proste zasady, wykorzystanie cyfrowych rozwiązań oraz atrakcyjne nagrody.
Konsumentów szczególnie przyciągają nagrody dostępne natychmiast po wygranej, umożliwiające swobodny wybór (np. vouchery) i zapewniające realną korzyść. Mimo wielu zalet akcja promocyjna nie zawsze gwarantuje sukces. Internauci niechętnie biorą udział w inicjatywach wymagających podania wrażliwych danych osobowych, takich jak numer PESEL. Zbyt skomplikowane zasady lub mało atrakcyjne nagrody również mogą obniżyć zainteresowanie.
Starannie przemyślana akcja promocyjna to nie tylko sposób na zwiększenie sprzedaży, ale także narzędzie budowania długoterminowej lojalności klientów. Klucz do sukcesu to odpowiednie dopasowanie promocji do oczekiwań odbiorców oraz zapewnienie im wartościowych korzyści.
Dostępność cyfrowa staje się jednym z kluczowych wyzwań współczesnego rynku eCommerce. Strony internetowe, aplikacje mobilne czy procesy zakupowe powinny być projektowane tak, aby każdy użytkownik – niezależnie od swoich ograniczeń – mógł z nich korzystać. Właśnie dlatego powstała dyrektywa European Accessibility Act (EAA), której celem jest ujednolicenie standardów dostępności w całej Unii Europejskiej.
W czerwcu 2025 roku EAA zacznie obowiązywać, nakładając na przedsiębiorców wymóg dostosowania swoich platform eCommerce do międzynarodowych standardów, takich jak WCAG 2.1. Nowe przepisy dotyczą m.in. stron internetowych, aplikacji mobilnych, procesów zakupowych oraz urządzeń samoobsługowych.
Dostosowanie do EAA wymaga przede wszystkim opracowania odpowiedniego UX strony internetowej i wprowadzenia zmian technicznych, które umożliwią łatwe korzystanie z platformy wszystkim użytkownikom. To jednak nie tylko wymóg prawny – dobrze dostosowana platforma buduje wizerunek firmy jako inkluzywnej, otwartej na potrzeby konsumentów i gotowej na przyszłość cyfrowego handlu.
Raport „Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży” firmy Pluxee
Marketplace Mediamarkt w Polsce
Dyrektywa dot. dostępności cyfrowej - European Accessibility Act