10.09.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Handel transgraniczny vs re-commerce - w który trend lepiej zainwestować? eCommerce News No. 79

Pierwsza Prasówka we wrześniu już jest! Tradycyjnie przygotowaliśmy dla Ciebie przegląd trzech najciekawszych wiadomości z branży. W tym wydaniu przeczytasz o nowym marketplace’u Ikea, który umożliwia sprzedaż używanych mebli. Znajdziesz tu także najnowsze raporty i analizy dotyczące kondycji rynku, a także dowiesz się, dlaczego eCommerce jest jedną z najszybciej rozwijających się branż w Polsce. Przeczytaj i odkryj, co stoi za dynamicznym wzrostem tego sektora!

Ikea Preowned: nowy marketplace do odsprzedaży używanych mebli

Trend na re-commerce, czyli zakupy online produktów z drugiej ręki rośnie w siłę. Niedawno dołączyła do niego największa sieć sklepów z meblami - Ikea, uruchamiając własny marketplace z używanymi towarami.

Ikea Preowned, bo taką nazwę nosi platforma, dostępna jest na razie jedynie w Madrycie i Oslo. Jednak zgodnie z zapowiedziami, już w grudniu 2024 roku Ikea planuje rozszerzyć działalność platformy na inne lokalizacje na całym świecie.

Większość produktów oferowanych przez Ikea może znaleźć nowego właściciela za pośrednictwem marketplace'u (z wyjątkiem niektórych kategorii, takich jak materace). Interfejs platformy przypomina tradycyjny sklep online Ikea, co ułatwia korzystanie z niej zarówno sprzedającym, jak i kupującym. Sama sprzedaż na platformie jest niezwykle intuicyjna - wystarczy dodać opis i zdjęcia produktu. Następnie sztuczna inteligencja automatycznie udoskonali wprowadzone informacje, co pozwoli na jeszcze atrakcyjniejszą prezentację oferty. Jeśli produkt zostanie kupiony, użytkownik może odebrać zarobione pieniądze w postaci gotówki lub bonu zakupowego do Ikea (wartym 115% wartości sprzedanych produktów).

Choć obecnie korzystanie z platformy jest bezpłatne, w przyszłości Ikea może wprowadzić niewielkie opłaty. Jednak głównym celem stworzenia marketplace'u jest promowanie zrównoważonego rozwoju i gospodarki obiegu zamkniętego, a nie generowanie dodatkowych zysków.

Gdzie i co sprzedawać, by osiągnąć sukces za granicą? Raport IdoSell

Zakupy w zagranicznych sklepach internetowych cieszą się coraz większą popularnością nie tylko wśród Polaków, ale także wśród konsumentów z innych krajów, którzy coraz częściej wybierają polskie e-sklepy. Handel transgraniczny, czyli tzw. cross-border commerce, zyskuje na znaczeniu, co potwierdza raport IdoSell pt.: „Cross-border z Polski”. Z publikacji wynika między innymi, że:

  • klienci z Niemiec (73%), Hiszpanii (66%) i Francji (27%) najczęściej dokonują zakupów w polskich eCommerce. Rośnie także zainteresowanie wśród konsumentów z Litwy, Rumunii i Czech.
  • największą popularnością cieszą się artykuły dla zwierząt, a także sprzęt samochodowy, ubrania oraz akcesoria elektroniczne.

Oprócz statystyk dotyczących handlu transgranicznego raport oferuje szereg porad dla przedsiębiorców planujących ekspansję na rynki zagraniczne. Wskazuje on na kluczowe aspekty, takie jak:

  • znajomość międzynarodowych regulacji i przepisów prawnych,
  • personalizacja ofert i dostosowanie ich do lokalnych preferencji konsumentów,
  • wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, które umożliwiają m.in. szybkie tłumaczenie ofert.

Rozwój handlu transgranicznego, czyli cross-border commerce, staje się kluczowym trendem w polskim eCommerce. Jak wskazuje raport IdoSell, sukces na rynkach zagranicznych zależy od umiejętności dostosowania się do lokalnych regulacji, preferencji konsumentów oraz skutecznego wykorzystania nowoczesnych technologii.

Handel online został 4. najpopularniejszą branżą w Polsce

W Polsce każdego dnia rejestrowanych jest średnio 20 nowych sklepów internetowych, a do końca 2024 roku ich łączna liczba może przekroczyć 70 tysięcy. eCommerce stał się obecnie czwartą najszybciej rozwijającą się branżą w kraju, a nic nie wskazuje na to, by ten dynamiczny wzrost miał się zatrzymać. Takie wnioski płyną z analizy rynku przeprowadzonej na zlecenie skandynawskiego marketplace’u Coolshop, który niedawno zadebiutował w Polsce.

Co jeszcze wynika z przeprowadzonego badania?

  • Przeciętny sklep internetowy w Polsce generuje roczny przychód w wysokości około 8 milionów złotych, przy średnim zysku netto oscylującym wokół 250 tysięcy złotych.
  • W pierwszej połowie 2024 roku zarejestrowano 7,2 tysiąca nowych firm eCommerce, jednak równolegle wykreślono 3,9 tysiąca sklepów internetowych.
  • W najlepszej sytuacji finansowej znajdują się firmy średniej wielkości, osiągające roczne przychody od 10 do 250 milionów złotych – aż 88% z nich znajduje się w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej.
  • Największe trudności napotykają młode firmy, z rocznym przychodem poniżej 10 milionów złotych – 52% z nich zmaga się z problemami finansowymi.

Polski sektor eCommerce rozwija się w niezwykle dynamicznym tempie, z liczbą nowych sklepów internetowych rosnącą z każdym rokiem. Mimo że jest to jedna z najszybciej rozwijających się branż, osiągnięcie sukcesu wymaga dogłębnego zrozumienia specyfiki rynku oraz wyzwań, jakie niesie ze sobą prowadzenie działalności online. Kluczowe znaczenie mają tu adaptacja do rynku, analiza konkurencji oraz skuteczne zarządzanie finansami, zwłaszcza dla młodych i mniejszych firm, które często napotykają na trudności. Świadomość tych czynników jest kluczowa dla długoterminowego sukcesu w branży eCommerce.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zajrzyj tutaj:

Pierwsze kroki Ikea Preowned na rynku
Raport IdoSell pt.: “Raport Cross-border z Polski”
Analiza kondycji polskiej branży eCommerce

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość