18.06.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Dlaczego w przypadku zakupów online szybciej znaczy lepiej? eCommerce news no. 73

Chcesz wiedzieć, co przyciąga Polaków do chińskich platform zakupowych, takich jak AliExpress, Temu czy Shein? A może interesuje Cię, jak Allegro odpowiada na zmieniające się trendy konsumenckie? W 73. wydaniu Prasówki znajdziesz odpowiedzi na te pytania, a także poznasz najnowsze doniesienia dotyczące płatności w eCommerce - m.in. o usłudze Click to Pay, która obiecuje ułatwić i przyspieszyć dokonywanie transakcji online. Przeczytaj już teraz!

Co przyciąga konsumentów do zakupów na chińskich platformach?

Chińskie platformy handlowe takie jak AliExpress, Temu czy Shein przyciągają klientów niskimi cenami i wzmożonymi działaniami reklamowymi. Wszystko wskazuje na to, że powyższe zachęty działają, ponieważ zgodnie z badaniem Instytutu Pollster ponad ⅔ badanych Polaków deklaruje znajomość chińskich platform. Natomiast co 3 Polak kupił coś przynajmniej raz za pośrednictwem któreś z platform. Co jeszcze oprócz niskich cen przyciąga klientów do zakupów na Temu czy Aliexpress?

  • Częste reklamy - 45%,
  • Polecenie przez rodzinę lub znajomych - 33%,
  • Możliwość zakupu podobnej jakości rzeczy taniej niż w innych sklepach - 19%,
  • Rekomendacje influencerów i osób publicznych - 8%.

Mimo dużej popularności część osób wciąż pozostaje sceptyczna do zakupów na tej platformie. Badanie wykazało, że główne obawy dotyczą jakości towarów oraz długiego czasu dostawy. Mężczyźni częściej niż kobiety obawiają się, że zamówiony towar okaże się podróbką. Kobiety częściej mają wątpliwości etyczne co do warunków pracy w Chinach i co do bezpieczeństwa (np. posiadania atestów) zamówionych produktów.

Więcej o podejściu klientów do zakupów na chińskich platformach przeczytasz tutaj.

Im szybciej tym lepiej, czyli na czym polega compressed commerce. Raport Allegro

Miliony Polaków regularnie dokonuje zakupów na platformie Allegro (w marcu 2024 liczba aktywnych kupujących wyniosła około 15 mln). To nie tylko znaczące zyski dla marki, ale także ogromna ilość danych o zachowaniach klientów oraz tym, jak kształtuje się rynek. Najciekawsze wnioski z tych danych zostały zawarte w raporcie pt. "Customer Journey 2024: Poszukiwanie i zakup produktów online". Czego dokładnie można się z niego dowiedzieć?

  • W ciągu ostatniego roku zaobserwowano stabilizację nastrojów konsumenckich, co objawia się m.in. spadkiem odsetka osób deklarujących wpływ wydarzeń społeczno-ekonomicznych na ich decyzje zakupowe (38% w 2024 w porównaniu do 47% w 2023).
  • Polacy najczęściej rozpoczynają poszukiwania produktów na platformach handlowych typu marketplace (41%), zaledwie 26% zaczyna od wyszukiwarki Google.
  • Decyzja o zakupach online na konkretnej platformie najczęściej jest efektem kilku czynników, takich jak: cena, wygoda, bezpieczeństwo, zaufanie do sprzedawcy oraz dostępność produktów i informacji o nich.
  • Większość konsumentów przyznaje, że reklamy pełnią kluczową rolę w podejmowaniu decyzji zakupowej. Połowa badanych dzięki reklamie natrafiła na produkt w atrakcyjnej cenie.
  • Coraz więcej Polaków (36%) określa się jako smart shopers, czyli osoby, które podejmują rozsądne decyzje zakupowe, porównując różne oferty i szukając balansu między jakością a ceną.

Raport Allegro wprowadza także nowe pojęcie - compressed commerce, które odpowiada na potrzebę szybkiego finalizowania zakupów. Klienci cenią sobie szybkie przejście od fazy poszukiwania inspiracji, przez zakup na platformie, aż po błyskawiczną dostawę. Aż 57% polskich internautów przyznaje, że kupuje online zgodnie z zasadami compressed commerce.

Jakie trendy w zachowaniach konsumenckich przykuły Twoją uwagę? Sprawdź pełen raport Allegro - znajdziesz go tutaj.

Płatności w eCommerce coraz prostsze - usługa Click to Pay

Tradycyjne sposoby płatności online, takie jak wprowadzanie numeru karty za każdym razem podczas transakcji czy uzupełnianie danych do przelewu - kiedyś uważane za standard - teraz często frustrują klientów, którzy chcą szybko zakończyć zakupy. Dlatego coraz więcej osób wybiera płatności BLIKIEM (gdzie nie jest wymagane podawanie kodu, o ile użytkownik wyrazi zgodę na zapisanie danych) lub korzysta z płatności smartfonem (np. Google Pay czy Apple Pay). Mimo że opcji na szybkie dokonanie płatności jest już sporo, operatorzy wciąż wprowadzają nowe rozwiązania. Jednym z nich jest usługa Click to Pay, czyli projekt Fundacji Polska Bezgotówkowa we współpracy z Visa i Mastercard.

Click to Pay to metoda oparta na globalnym standardzie SRC (Secure Remote Commerce). Dzięki niej dane karty są zapisane i przechowywane przez centra danych organizacji płatniczych, dzięki czemu użytkownik nie musi każdorazowo podawać numerów kart płatniczych podczas płatności online.

Aby skorzystać z Click to Pay, użytkownik musi najpierw zarejestrować się i utworzyć konto w systemie. Następnie może powiązać swoje konto z wybraną metodą płatności, np. kartą debetową lub kredytową. W momencie dokonywania płatności, użytkownik będzie musiał jedynie potwierdzić transakcję na swoim koncie.

Pilotażowo usługę Click to Pay wprowadził już operator płatności Autopay, a do końca 2024 roku będzie ona dostępna również w takich firmach jak Fiserv Polska, PayNow, PayU, Przelewy24, Tpay oraz Wordline.

Więcej informacji o nowym standardzie płatności znajdziesz pod tym linkiem. Jak myślisz, czy Click to Pay poprawi doświadczenia klientów eCommerce?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość