26.03.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Dlaczego Polacy obawiają się zakupów w zagranicznych e-sklapach? eCommerce news no.67

Aby z powodzeniem działać w e-handlu, warto z uwagą śledzić branżowe wiadomości. Między ich wierszami zawsze odnajdziesz cenne informacje, które pomogą Ci lepiej zrozumieć decyzje zakupowe swoich klientów. Dodatkowo eCommercowe aktualności dostarczają inspiracji i praktycznej wiedzy, niezbędnej do przetrwania w dynamicznym środowisku. Jak jednak rozpocząć śledzenie branżowych nowości, by nie przegapić niczego istotnego? Dobrym startem będzie lektura Advoxowej Prasówki, na łamach której regularnie co dwa tygodnie prezentujemy podsumowanie najważniejszych wydarzeń ze świata e-handlu. Sprawdź, o czym przeczytasz w 67. wydaniu.

Czy w budżecie Polaków jest miejsce na zakupy online?

Wśród wielu czynników kształtujących decyzje zakupowe, finanse pozostają jednym z kluczowych elementów. Corocznie bank Santander przeprowadza badania dotyczące zmian w budżetach domowych, podejściu do finansów oraz nawykach zakupowych Polaków. Tegoroczne wyniki zostały opisane w raporcie zatytułowanym "Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania". Co z niego wynika?

Mimo malejącego wskaźnika inflacji wiele kwestii (np. rosnące ceny energii oraz napięta sytuacja geopolityczna) przyczynia się do tego, że Polacy wciąż odczuwają pewien niepokój finansowy. Ponad 70% respondentów oceniło swoją sytuację jako gorszą lub znacznie gorszą w porównaniu z 2022 rokiem. W rezultacie wielu Polaków poszukuje sposobów na poprawę budżetu domowego, podejmując różne działania takie jak: poszukiwanie dodatkowej pracy, zmiana stanowiska na lepiej płatne, ograniczenie niektórych wydatków czy szukanie promocji i produktów w niższych cenach.

Nie jest zaskoczeniem, że zmieniają się również nawyki konsumpcyjne Polaków. Coraz częściej sięgają oni po atrakcyjne oferty dostępne w internecie. Według raportu:

  • 88% Polaków dokonuje zakupów online,
  • najpopularniejsza kategoria produktów zamawianych online to odzież i obuwie (59%),
  • preferencje co do wyboru produktów różnią się znacząco między płciami. Mężczyźni częściej decydują się na zakup elektroniki oraz sprzętu RTV i AGD,
  • Największą trudnością podczas zakupów problem z finalizacją płatności.
  • mimo dynamicznego rozwoju branży e-grocery, większość Polaków nadal ceni sobie tradycyjne zakupy spożywcze.

Jak sądzisz, jak zmieni się podejście Polaków do finansów w tym roku? Pełen raport znajdziesz tutaj.

Dlaczego konsumenci wciąż boją się zakupów online w zagranicznych sklepach?

Trend na cross border commerce, czyli zakupy w zagranicznych sklepach internetowych przewija się w branży już o dłuższego czasu. Pomimo globalnego zainteresowania tą formą handlu, Polacy nadal pozostają ostrożni wobec takich transakcji. Według sondażu UCE Research, aż 65% z nich zadeklarowało, że w ogóle nie korzysta z oferty zagranicznych sklepów internetowych. Jakie są główne przyczyny tych obaw?

Najczęściej Polaków martwią:

  • problemy z ewentualnym zwrotem towarów,
  • bariera językowa w procesie zakupowym,
  • wydłużony czas oczekiwania na przesyłkę,
  • ryzyko nabycia podrobionego towaru.

Powyższe odczucia należy traktować bardziej przejściowo - jako jeden z etapów charakterystycznych dla rozwoju handlu zagranicznego. Z tego względu można przewidywać, że te obawy będą się stopniowo zmniejszać. Dla porównania, w 2020 roku 30% Polaków deklarowało korzystanie z ofert zagranicznych sklepów internetowych. Choć nadal największą grupę osób zamawiających z zagranicy stanowią osoby o wyższym wykształceniu, wyższych dochodach oraz mieszkające w miastach to zwiększająca się świadomość oraz usprawnienia na rynku logistycznym z pewnością przyczyniają się do rosnącego zainteresowania.

Więcej o rozwoju cross border commerce przeczytasz tutaj. Jak oceniasz rozwój tej gałęzi e-handlu?

Akt o usługach cyfrowych - jak wpłynie na e-handel?

W połowie lutego 2024 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy unijnej dyrektywy, znanej jako Digital Services Act (DSA). Celem tych przepisów jest zapewnienie większego bezpieczeństwa i przejrzystości online oraz eliminacja dezinformacji, która coraz częściej pojawia się pośród udostępnianych treści, np. w postaci fałszywych informacji (tzw. “fake newsów) czy recenzji. Kogo dokładnie dotyczy te prawo i jakie obowiązki niesie ze sobą?

Nowa dyrektywa dotyczy dostawców usług pośrednich, czyli tych, którzy umożliwiają udostępnianie informacji użytkownikom na ich żądanie. Informacje te mogą przybierać różne formy, takie jak komentarze, wpisy czy posty.

Platformy internetowe działające w ten sposób muszą od teraz spełniać szereg obowiązków w tym m.in.: zadbać o odpowiednią aktualizację regulaminów czy udostępnienie możliwości bezpośredniego kontaktu z właścicielem platformy drogą elektroniczną.

Czy rozporządzenie DSA dotyczy także Ciebie, jako właściciela sklepu internetowego?

Tak, ale tylko jeśli na swojej platformie umożliwiasz swoim klientom publikowanie treści np. w postaci opinii o produktach (co obecnie jest branżowym standardem) czy komentarzy pod firmowym blogiem. Nie oznacza to jednak, że każda pozostawiona przez klienta informacja automatycznie podlega przepisom DSA. Przykładowo, dane niezbędne do kontaktu czy do złożenia zamówienia nie będą brane pod uwagę w kontekście dyrektywy. Wymagania DSA dotyczą jedynie informacji, które pozostawiają 3 przesłanki: są samodzielnie pozostawione przez użytkownika, przechowane na platformie i - co warte uwagi - ich pozostawienie odbywa się na żądanie użytkownika (musi to być dodatkowa informacja, a nie niezbędna do realizacji celów platformy, takich jak złożenie zamówienia).

Ponad 100-stronicowy akt pozostawia jednak szereg wyjątków, wyłączeń i definicji, które mogą się różnić od potocznego rozumienia słów (np. nieco inną definicję dyrektywie przyjmuje wyrażenie “hostingodawca”). Po więcej szczegółów związanych z DSA w sklepie internetowym zajrzyj tutaj.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość