Wsparcie dla eCommerce cz. 1 – Facebook

social selling

Rozpoczynamy nowy cykl artykułów blogowych, w których opiszemy, w jaki sposób popularne platformy social media mogą wesprzeć sprzedaż w Twoim eCommerce. W dzisiejszym tekście skupimy się na Facebooku!

Social selling na Facebooku

Social selling jest jednym z trendów, który mocno dał o sobie znać w 2021 roku. Pierwsze prognozy pokazują, że w 2022 nie będzie inaczej. Co oznacza dla właścicieli sklepów internetowych era social commerce

Działania organiczne oraz kampanie reklamowe na Facebooku są codziennością dla większości nowoczesnych sklepów – tak stacjonarnych, jak i eCommerce. Aby wyróżnić się, trafić do nowych odbiorców, ale też wzmocnić lojalność stałych użytkowników naszych platform musimy podjąć inne formaty. Transmisje sprzedażowe live, tworzenie grup z benefitami lojalnościowymi, konkursy, chatboty przejmujące obsługę klienta – zakupy napędzane siłą social mediów są atrakcyjne dla konsumentów, a w efekcie – skuteczniejsze.

Facebook Shops - eCommerce w social mediach

Dane regularnie zbierane z portalu Facebook pokazują, że sprzedawanie w social media jeszcze nigdy nie było tak proste. Pokolenie nowych konsumentów to osoby, które wyborów zakupowych dokonują w sposób impulsywny, a zmaksymalizowanie liczby miejsc styku reklamy z użytkownikami wydaje się konieczne w celu zwiększenia wyników sprzedaży za pośrednictwem nowych kanałów komunikacji. Facebook na kanwie doświadczeń z wprowadzenia swojej tablicy ogłoszeń Marketplace skierowanej do lokalnej sprzedaży i kupna między użytkownikami portalu dostrzegł również szansę na implementację nowego narzędzia eCommerce’owego. Poprzez rozszerzenie funkcjonalności dotychczasowej platformy sprzedażowej Marketplace Facebook wszedł na rynek z Facebook Shops mającym całkowicie zastąpić swoją poprzedniczkę. Ta inicjatywa Facebooka ma za zadanie umożliwić małym i średnim firmom tworzenie własnych sklepów internetowych bezpośrednio na platformie Facebook i Instagram za darmo. Nowe narzędzie umożliwia przeprowadzenie całego procesu zakupowego bez opuszczania aplikacji. Co więcej, e-sklepy na Facebooku służą nie tylko do generowania większej liczby zakupów, ale ułatwiają komunikację organiczną i płatną z klientami we wszystkich dotychczasowych formatach. 

Reklamy na Facebooku - wsparcie eCommerce

Potencjału działań reklamowych na Facebooku nie można lekceważyć. Adsy tworzą praktycznie wszyscy, dlatego kluczem do wyprzedzenia konkurencji jest skuteczna optymalizacja reklam oraz świetnie dopasowany i wyróżniający Twoją firmę content.

Podstawą jest wdrożenie i poprawna konfiguracja Piksela Facebooka. Od tego etapu zależy to, czy będziesz miał dostęp do informacji o klientach oraz zachowaniach na platformie eCommerce. Analiza tych danych pozwoli Ci na bieżąco planować nowe kampanie oraz aktualizować bieżące. 

Menedżer reklam na Facebooku jest dość intuicyjnym narzędziem. Z perspektywy eCommerce możesz wykorzystać je do wspierania każdego etapu lejka sprzedażowego – od budowania świadomości i zainteresowania marką, poprzez podjęcie decyzji, aż do zakupu. W tym kontekście ważne jest zrozumienie celów reklamowych oraz proporcjonalne rozłożenie budżetu na poszczególne kampanie.

Transmisje sprzedażowe na Facebooku - wsparcie eCommerce

Social selling jest elementem pozyskania klienta, pozwala budować nawet długotrwałe relacje oraz zaangażowanie i lojalność. Pomogą w tym nie tylko działania reklamowe, ale także bardziej bezpośredni kontakt z klientami – poprzez transmisje sprzedażowe live.

Ten format mocno rozwinął się w czasie pandemii. Bez możliwości zobaczenia i kupienia produktu w sklepach stacjonarnych, live’y na Facebooku stały się jedyną okazją, by zobaczyć go na żywo, a także zadać pytania osobie prowadzącej live, wymienić się uwagami, wątpliwościami. Sam format nie jest niczym nowym. Millenialsi, ale też starsi odbiorcy doskonale pamiętają telezakupy, które przyszły do Polski zza oceanu. Transmisje live działają na podobnej zasadzie. Sprzedawca pokazuje produkt i opowiada o nim, na bieżąco też może sprawdzać komentarze słuchaczy i odpowiadać na ich pytania.  „Czy bez wychodzenia z domu można bawić się na zakupach tak dobrze jak podczas wizyty w sklepie? Teraz już tak, bo specjalnie dla was wystartowaliśmy z serią programów na żywo, w których prawdziwe emocje zakupowe spotykają się z wiedzą ekspertów” – zapowiadała pierwszy live IKEA. Ten atrakcyjny dla kupujących format warto kontynuować także w czasie normalnego działania sklepów stacjonarnych. Zachęca on do bardziej spontanicznych zakupów, a dla cyfrowych nomadów będzie okazją, by upewnić się w zakupie, dzięki lepszej ekspozycji produktu.

Jak jeszcze wesprzeć eCommerce na platformie Facebook?

Jak jeszcze zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym poprzez działania na Facebooku? Z pewnością działaniem, które może nie bezpośrednio, ale jednak mocno usprawni sam proces sprzedażowy, jest implementacja technologii chatbotowej, która usprawni i przyspieszy obsługę klienta.

Po drugie – kluczowy dla wszystkich działań jest content marketing. Treści, które udostępniamy na Facebooku, niezależnie, czy organiczne, czy promowane, muszą być nie tylko atrakcyjne, ale także dawać klientom jakąś korzyść. Skuteczna strategia content marketingowa najlepiej buduje zaangażowanie i lojalność.

Po trzecie – wizerunek. To właśnie dzięki social mediom możesz pokazać, jaka jest misja Twojego eCommerce, jakie wartości są dla Ciebie ważne. Jeśli więc realizujesz jakieś kampanie CSRowe – Facebook jest idealnym miejscem, by to zakomunikować.